V: Hvor kommer Togfondspengene fra?

DEBAT: Venstre vil gerne elektrificere den danske jernbane, men finansieringen skal være solid, skriver Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen. Han svarer igen på S-kritik og skyder regeringens Togfond til hjørne på grund af manglende finansiering.

Af Kristian Pihl Lorentzen
MF og trafikordfører for Venstre

Min socialdemokratiske kollega, Rasmus Prehn påstod i et indlæg her på siden 5. februar 2015, at Venstre vil stoppe den igangværende elektrificering af den danske jernbane, hvis vi vinder næste folketingsvalg. 

Prehns ubegrundede beskyldning bunder i, at Venstre ikke er med i regeringens prestigeprojekt Togfond DK, fordi vi ikke vil støtte den meget luftige finansiering af planen. 

Til det vil jeg sige to ting.

Venstre vil elektrificere
For det første er det en meget besynderlig måde at argumentere på. Det, at Venstre er imod finansieringen af elektrificeringen, betyder jo ikke, at Venstre er imod selve elektrificeringen. 

Da Venstre var i regering, lavede vi i 2009 en Infrastrukturfond på godt 90 milliarder kroner, hvoraf knap 60 milliarder kroner - altså to tredjedele - blev brugt på at forbedre den kollektive trafik. 

Vi investerede blandt andet over 20 milliarder kroner i et nyt signalsystem, der er forudsætningen for overhovedet at realisere Timemodellen og yderligere elektrificering.

Vi lagde et stabilt og fuldt finansieret fundament for hurtigere tog i hele landet og elektrificering af jernbanenettet. 

For historieskrivningens skyld er det måske værd at indskyde, at det var en socialdemokratisk ledet regering, der satsede stort på dieseldrevne IC4-tog i slutningen af 1990‘erne. Hvor var Socialdemokraternes vision om elektrificering da? 

Venstre vil gerne fortætte elektrificeringen, når der er en holdbar finansiering på plads, og her har Prehn og regeringen et alvorligt forklaringsproblem. 

Skriver ikke regning uden vært
For det andet er det ekstremt usikkert, om de 28,5 milliarder kroner til Togfond DK nogensinde kommer i kassen. 

Pengene skulle komme fra øgede skatter på Nordsø-arbejdspladserne, men fordi regeringen regnede med meget høje oliepriser i sine beregninger, ser der aktuelt ud til at mangle svimlende 18 milliarder kroner i Togfond DK. 

Spørgsmålet er så, hvor de penge skal komme fra? Regeringen holder stædigt fast i, at den vil bruge 28,5 milliarder kroner uanset hvad, og hvis pengene ikke kommer fra Nordsøen, så må de findes andre steder. 

Her står jeg og Venstre af, for vi vil ikke skrive regning uden vært.

Frem for at komme med afledningsmanøvrer ville det klæde Prehn og regeringen at fortælle danskerne helt klart, hvad de skal vælge fra, hvis de vælger regeringen og Togfonden til. 

Er det børnehaverne, skolerne, plejehjemmene, hospitalerne, gymnasierne eller påtrængende vejprojekter, der må lade livet, når regningerne hober sig op, og pengene fra Nordsøen alligevel ikke kommer i kassen?  

 

Forrige artikel Olsen Dyhr: Bilisterne er deres egen værste fjende Olsen Dyhr: Bilisterne er deres egen værste fjende Næste artikel S: Leasing-forslag kan blive en bombe under det danske skattesystem S: Leasing-forslag kan blive en bombe under det danske skattesystem