Transportdebatten sætter fokus på bilafgifter

TRANSPORTDEBATTEN: Emnet for sæsonens første Transportdebatten bliver bilafgifter. Igen er otte debattører klar til at diskutere på livet løs.

Regeringen har i regeringsgrundlaget varslet både betalingsring, lastbilafgifter og en grøn og provenuneutral reform af bilafgifterne. De to førstnævnte er for længst lagt helt i graven, og regeringen har meldt ud, at reformen af bilafgifterne bestemt er en svær øvelse.

Alt i mens står forskere, kommissioner og tænketanke i kø med budskabet om, at de nuværende bilafgifter er uhensigtsmæssige, og at det eneste rigtige vil være at indføre roadpricing, så man betaler for at bruge bilen i stedet for at betale for at eje den. Det vil for alvor afhjælpe trængsel og gavne miljø og klima, lyder argumentet.

Men regeringen siger nej, fordi det er for kompliceret. Og det gør næsten hele Folketinget, selvom der er bred enighed om, at roadpricing bestemt er fremtiden.

Tilbage står, at der er grundlæggende enighed om, at de nuværende afgifter ikke er indrettet på den mest hensigtsmæssige måde. Transportdebatten sætter derfor fokus på, hvordan bilafgifterne bør indrettes.

Og i den forbindelse stilles spørgsmålet: Hvad skal en reform af bilafgifterne egentlig nytte? Handler det om at bekæmpe trængsel, skabe et bedre klima eller forbedre folkesundheden? Eller handler det mest af alt om økonomisk omfordeling, eller at der slet og ret er brug for de mange milliarder i statskassen, bilafgifterne bidrager med?

Disse spørgsmål vil være omdrejningspunktet for næste udgave af Transportdebatten, som nedenstående panel vil give sit bud på:

Henning Hyllested, trafikordfører, Enhedslisten

Andreas Steenberg, trafikordfører, Radikale

Susanne Krawack, konstitueret direktør, CONCITO

Jesper Højte Stenbæk, chefkonsulent, Dansk Erhverv

Thomas Møller Thomsen, adm. direktør, FDM

Per Homann Jespersen, lektor, Roskilde Universitet

Mogens Fosgerau, professor, DTU

Forrige artikel FDM: Bilafgiften har overlevet sig selv FDM: Bilafgiften har overlevet sig selv Næste artikel Lokalbanerne skal op i gear Lokalbanerne skal op i gear