Transportaktører: Mens resten af Europa tester nye mobilitetsformer, sover Danmark i timen

Det er en skam for klimamålene og ikke mindst for danskerne, at hverken København eller andre danske byer er med, når resten af Europa tester nye mobilitetsformer, skriver chefer fra Bolt, Voi, Lime og Tier Mobility.

Af Christian Algren Fuhlendorff Thomassen, Erik Christian Hasselbalch, Fredrik Timell og Frederik Heesch Hansen
Hhv. chef i Bolt, landechef i Voi, chef for public affairs i Lime og regional bychef i Tier Mobility Denmark

De største danske byer er stadig alt for uambitiøse med initiativer, der skal nedbringe klimaaftrykket fra persontransporten.

16. september stod vores naboer i 2.625 europæiske byer op til starten på European Mobility Week, som er EU-Kommissionens flagskibskampagne om bæredygtig bymobilitet. Den har til formål at skabe adfærdsændringer til fordel for aktiv mobilitet, offentlig transport og andre rene, intelligente transportløsninger.

Store som små byer fra 46 forskellige lande i Europa deltager med en række af vidt forskellige tiltag, men fra Danmark deltager ingen byer. Det vidner om, at vi er langt bagud, når det handler om at afdække mulighederne for bæredygtige, alternative transportformer.

København skulle være startet allerede i går

Alle deltagerlandene har det tilfælles, at deres tiltag kan gøre bymobiliteten sundere, renere, mere smidig og sammenhængende og ikke mindst efterlade mere plads til de mennesker, der bor og lever i byerne.

I den lille svenske by Munkfors med kun 3.680 indbyggere kan man for eksempel lære en mere klimavenlig og sikker bilkørsel under vejledning af den tidligere rallykører, Tina Thörner. I den tyske hovedstad Berlin spærres flere gader af for at teste mulighederne for en bilfri by. Og i engelske Suffolk inviteres lokalbefolkning til at komme og prøve elcykler.

København skulle have være verdens første klimaneutrale hovedstad allerede i 2025 med betydelige indsatser inden for grøn mobilitet. Men København har måtte sande, at affaldsforbrændingen ikke når at blive klar med anlæg til CO2-fangst til tiden.

Det bringer tankerne hen på en gammel traver om for mange æg i én kurv og understreger pointen om at udnytte de potentialer, der er til rådighed.

Vi behøver teknologiske landvindinger for at komme i mål, men ændringer i de måder, vi kommer frem og tilbage fra dagligdagen på, handler også om adfærd. Og hvad dét angår, skulle vi være startet allerede i går.

Indlysende at spare på vejtrafik

Mens der gjort en række initiativer inden for den kollektive trafik hen over de seneste år, står en kommune som København stadig med en kæmpemæssig udfordring.

Isoleret set er det vejtrafikken, der – med en udledning på 368.000 ton CO2 i 2018 – står for langt den største andel af CO₂-udledningen i transportsektoren. Indsatser til at omstille vejtrafikken til CO2-neutral transport og minimere antallet af kørte kilometer i private biler har derfor også det største reduktionspotentiale, eksempelvis gennem overflytning af bilture til cykel, gang og kollektiv trafik. 

{{toplink}}

Med andre ord synes det indlysende, at vi i Danmark undersøger og tester, hvilke muligheder der findes for at spare på netop vejtrafikken. Der er lavthængende frugter, der kan gøre Danmark grønnere ved at gøre transportsektoren mere moderne og fleksibel.

Måden at gøre det på er at nedbringe privatbilismen, mens vi øger dele- og mikro-mobilitetsløsninger, der sammen med det kollektive kan erstatte de private biler i stor stil.

En skam for klimamålene og danskerne

Blandt operatører af nye bæredygtige mobilitetsløsninger såsom elektriske løbehjul og cykler – der netop flytter transport ud af bilen – er det ret lige til. Gennem bæredygtige driftsmodeller og intelligent styring kan vi forlænge den offentlige transports rækkevidde og gøre det nemt at rejse de sidste 1,5 kilometer fra toget, bussen eller metroen til arbejdspladsen, mødet eller frokostaftalen. 

Mens European Mobility Week, der slutter 22. september, kunne have været muligheden for at teste forslag som eksempelvis en Middelalderby fri for private biler, der understreger Københavns ambitiøse klimamål, er det i stedet blevet ugen, der går ubemærket hen i Danmark.

Det er en skam for klimamålene og ikke mindst for danskerne, der stadig kommer tættere på uoprettelige konsekvenser. Mens resten af Europa tester nye mobilitetsformer, sover Danmark i timen.

Forrige artikel Københavns Lufthavne: Snart vil fly indhente tog som grøn transportform – så lad os få en grøn mobilitetsplan, der medregner begge dele Københavns Lufthavne: Snart vil fly indhente tog som grøn transportform – så lad os få en grøn mobilitetsplan, der medregner begge dele Næste artikel Dansk Erhverv om grøn mobilitet: Luftfarten skal ikke afvikles, men udvikles på tværs af EU Dansk Erhverv om grøn mobilitet: Luftfarten skal ikke afvikles, men udvikles på tværs af EU