Kørekort til 17-årige giver sikkerhed

DEBATPANEL: Hvis den danske trafiksikkerhed fortsat skal være i top, er det nødvendigt at forbedre især de unge bilisters erfaringer, skriver transportordfører for Liberal Alliance Leif Mikkelsen.

Af Leif Mikkelsen
Transportordfører for Liberal Alliance

Nye statistikker over trafiksikkerheden i Danmark viser, at vi er helt i top, når vi sammenligner os med andre lande. Heldigvis falder antallet af kvæstede og dræbte i trafikken år for år - og i 2011 var tallet historisk lavt. Dette lyder umiddelbart som en succes, der ikke skal ændres på, men kendsgerningen er, at det kun bliver bedre, hvis vi undgår at hvile på laurbærrene.

Ja til ny forsøgsordning
I Liberal Alliance foreslår vi derfor en treårig forsøgsordning, der indebærer, at 17-årige får mulighed for at erhverve sig et kørekort i kategori B på samme måde, som det nu sker for 18-årige. Forskellen ligger dog i, at de 17-årige, efter at have bestået køreprøven, kun kan køre bil på den betingelse, at det sker under ledsagelse af en erfaren bilist. Det vil sige, at den erfarne bilist, som har kørt bil i mindst ti år, skal køre med i bilen sammen med den unge bilist og derved hjælpe den unge bilist til selv at danne sig erfaringer på vejnettet.

Liberal Alliance ser det som værende nødvendigt, at især de unge bilister får mere erfaring med at køre bil, hvis den fremtidige bestræbelse på at reducere antallet af alvorlige ulykker i trafikken skal bære frugt.

For i dag er det uheldigvis de helt unge bilister, der har den største risiko for at blive dræbt i trafikken - hele syv til otte gange større risiko end deres forældre. Liberal Alliance ønsker derfor at lave denne målrettede indsats for at forbedre de unge bilisters trafiksikkerhed.

Ordning vil mindske ulykker
Når den 17-årige fylder 18 år, har vedkommende kørekort på almindelige vilkår, men idet bilisten får prøvet kræfter med trafikken under ledsagelse af en erfaren bilist det første år, vil det kunne mindske antallet af ulykker, som ellers skyldes usikkerhed og uerfarenhed hos unge i trafikken. Det viser erfaringer blandt andet fra Tyskland, som har haft stor succes med denne ordning. Her er det, som følge af en effektiv overførsel af erfaring til urutinerede bilister, lykkedes at reducere antallet af alvorlige ulykker blandt unge bilister med mere end 20 pct.

Liberal Alliance kan derfor kun se fordelen ved at overføre ordningen til Danmark, så de unge bilister bliver klædt endnu bedre på til at bevæge sig rundt i trafikken.

Forrige artikel Biobrændstoffer: Symbolpolitik fra Europa-Kommissionen Biobrændstoffer: Symbolpolitik fra Europa-Kommissionen Næste artikel Danmark har brug for en maritim kompetencefond Danmark har brug for en maritim kompetencefond