Sonja Mikkelsen: Dårlig indretning af veje giver alvorlige ulykker

DEBAT: Veje med faste genstande og høje skråninger er årsag til trafikulykker og medvirker til, at en ulykke bliver mere alvorlig. Det kan der gøres noget ved, skriver tidligere trafikminister Sonja Mikkelsen (S).

Af Sonja Mikkelsen (S)
Tidligere trafikminister

Antallet af alvorlige trafikulykker er faldet igennem en årrække. Men tallet kan blive endnu mindre.

I 2013 var vejens sidearealer i næsten en fjerdedel af alle dødsulykker enten årsag til ulykken eller medvirkende til, at ulykken blev så alvorlig. Det kan man læse i Vejdirektoratets årlige rapport om dødsulykker (2013).

Der gøres meget for at udvikle bilers sikkerhedsudstyr, så fører og passagerer i dag pakkes ind i air bags, og bilens ydre absorberer en del af trykket ved et sammenstød. Der arbejdes også med at udvikle ydre air bags til beskyttelse af cyklister og fodgængere.

Ommøbler de dansek veje
Men tilsyneladende udvikles der ikke så meget på vejenes og gadernes ”møbler” og indretning. Påkørsel af faste genstande og høje skråninger medvirker imidlertid til en del ulykker – og til, at de bliver alvorlige.

For både cyklister og bilister kan genstande langs vejene, der ikke kan give efter ved en påkørsel, udgøre en ekstra risiko, når der opstår en farlig situation i trafikken. Eller en dyb eller høj skråning få bilen eller cyklisten til at rulle rundt, hvis man ved et uheld ender ude i rabatten, for eksempel for at afværge et sammenstød.

Vejdirektoratet har i snart mange år bygget motorveje med flade skråninger, fordi det reducerer risikoen for, at biler, der kører af vejen, ruller rundt. Det samme bør kommunerne gøre på landevejene – og ikke mindst med ombygninger, der reducerer rullefaren.

Nyt design af skilte
Kommuners vejafdelinger og Vejdirektoratet skifter fra tid til anden design på skilte m.m. Næste generation bør designes, så de ikke udgør en selvstændig fare for trafikanterne. Det gælder også de andre genstande, som sættes op på veje og gader. Fjern dem, træk dem tilbage fra gaderummet, og gør dem, der skal være der, til ”bløde” elementer.

Dem, der har ansvaret for indkøb af disse elementer, må også tage ansvar for, at elementerne ikke udgør en selvstændig fare for trafikanterne. Det er bare at komme i gang.

Forrige artikel S: Hvordan vil V elektrificere jernbanen? S: Hvordan vil V elektrificere jernbanen? Næste artikel Hans Chr. Schmidt: Togfond er regeringens svar på alt Hans Chr. Schmidt: Togfond er regeringens svar på alt