SF: Togfond-partier skal have is i maven

DEBAT: Forligspartierne bag Togfonden skal stå sammen om aftalen, for alt andet vil være brud på almindelig politisk anstændighed. De faldende oliepriser bør ikke give Dansk Folkeparti dårlige nerver, skriver Karsten Hønge (SF).

Karsten Hønge (SF)
Transportordfører 

Aftalen om Togfonden er et af de vigtigste forlig gennem mange år.

Ideen om at lade skatten på olien i Nordsøen finansiere et historisk løft af togdriften handler om flere ambitiøse mål på en gang: At binde Danmark sammen ved bedre mulighed for at bevæge sig frit, mindre trængsel på vejene og at begrænse miljøbelastningen ved mindre forureningen og udledning af CO2.

V går med skyklapper 
Regeringen går med snævre liberalistiske ideologiske skyklapper, når den afviser at blive en del af forliget. Det er egoistisk og uansvarligt. Venstre håber øjensynlig, at forliget vil falde fra hinanden, hvis regeringen blot nægter at forholde sig til virkeligheden. For det er en konkret politisk kendsgerning, at der fortsat er flertal i Folketinget for Togfonden.

Sirenesangen fra Venstre skal lokke Dansk Folkeparti til at sejle forliget på et skær, men det er falske toner om manglende finansiering. I aftalen har forligspartierne forpligtet hinanden til at finde pengene, hvis der skulle opstå midlertidige problemer med skatten fra Nordsøen. Aftalen indeholder derudover en økonomisk buffer på fem milliarder.

Store aftaler, som rækker mange år frem i tiden, kræver modige politikere og partier, som ikke ryster i bukserne. Det er da vist en gammel nyhed, at oliepriserne svinger op og ned. I stedet for at få dårlige nerver skal Dansk Folkeparti sammen med de andre forligspartier stå fast på løftet om hurtigere og bedre tog til hele Danmark. Hen over årene vil de 28,5 milliarder fra olieselskaberne komme på bordet, og partierne har forpligtet hinanden til at fylde eventuelle midlertidige huller op undervejs.

Store projekter kræver is i maven
Store beslutninger kræver vilje til gennem mange år at fastholde perspektivet. Hvis man hver gang en skinne bliver beskadiget, eller kørslen er lidt op ad bakke, grundlæggende skal revurdere hele projektet, bliver kørslen ubehagelig for alle. Lidt is i maven kan hjælpe på dømmekraften.

Dansk Folkeparti har luftet tanken om at droppe broen over Vejlefjord. Men et forlig består netop af mange dele, hvoraf de enkelte partier elsker bestemte elementer højere end andre. Sådan må det være, når flere partier skal bøje sig. Netop af den grund kan forligspartier ikke bagefter begynde at shoppe i forliget. Nogle vil så gerne save et ben af hist og her, andre vil gnave lidt i andre hjørner. Det er utroværdigt. Et forlig er en samlet aftale, som balancerer.

Forligspartierne skal stå sammen om Togfonden, for alt andet vil være brud på almindelig politisk anstændighed. Det eneste seriøse vil være, at regeringen tilslutter sig forliget, som forbedrer mobilitet og dermed understøtter vækst og beskæftigelse i et Danmark, som hænger bedre sammen.

Forrige artikel Kraka: Se timemodel efter i sømmene Kraka: Se timemodel efter i sømmene Næste artikel DF: Dukse-Danmark må sige fra overfor EU’s cabotageregler DF: Dukse-Danmark må sige fra overfor EU’s cabotageregler