SF: En timemodel for hele Danmark

DEBAT: Togfondens timemodel kan ikke stå alene. Alle borgere skal opleve en væsentlig bedre kollektiv transport, også de, der bor langt fra de store byer, skriver Karsten Hønge (SF).

Af Karsten Hønge (SF)
Transportordfører 

I de kommende år omsætter vi oliemilliarder til nye tog og skinner. Det bliver mere attraktivt at tage toget, når rejsetiden mellem landets største byer kun er en time.

Det er en meget stor samfundsinvestering, som derfor skal komme hele landet til gavn. Det kræver, at vi får skabt gode forbindelser med den kollektive trafik til og fra de såkaldte timemodelbyer, altså de store byer, hvor lyntogene standser.

Danske Regioner beregnede i 2014, at en tredjedel af danskerne skal bruge over en time med kollektiv trafik for at komme frem til de kommende superlyntog. Disse hundredtusindvis af borgere har krav på at mærke konkrete forbedringer i transporttiden frem til de største byer.

Sammenhængende kollektiv trafik
Det stiller krav til kommuner og regioner. Busserne skal køre ofte og fleksibelt, og taxaordninger skal fungere i de områder, hvor grundlaget for busdriften er begrænset.

Det gælder ikke mindst for pensionister uden bil, som for eksempel skal til sin praktiserende læge eller den unge, som skal til ind til den tekniske skole eller gymnasiet.

Der skal være bedre sammenhæng i den kollektive trafik. Rejsetiden kan forkortes ved for eksempel at skabe bedre fremkommelighed for busser, mere direkte uddannelsesruter med bus, bedre skiftemuligheder mellem bus og tog samt bedre lokalbanedrift. Det skal være let at komme af med sin cykel og bil nær ved stationerne.

Køreplanerne for busser og lokale tog skal passe bedst muligt i forhold til afgangene med de kommende superlyntog – på den måde får en langt større del af befolkningen glæde af de kortere rejsetider, når man skal fra en landsdel til en anden.

Flest mulige skal kobles på timemodel 
Vi har brug for en analyse af, hvordan vi bedst og billigst får koblet flest mulige mennesker op på timemodellen. Også de, som bor langt fra banestrækninger, der omfattes af timemodellen, skal have glæde af investeringerne.

SF vil styrke perspektiverne i en række nye baneprojekter, som kan forbedre sammenhængen med den kommende timemodel for superlyntogene. Vi vil arbejde for en ny jernbane mellem Silkeborg og Aarhus via Galten. Den vil afkorte rejsetiden mellem Midt- og Vestjylland og Aarhus med 20-25 minutter. Vi ønsker også at få letbanen i Aarhus knyttet sammen med togdriften på Djursland.

Der er brug for en ny station i Holeby på Lolland. Dette område skal knyttes tættere til arbejdsmarkedet i Hovedstaden, ved at transporttiden fra Holeby til København H kommer under en time.

Med timemodellen og et vidt forgrenet net af regionale transportmuligheder kommer Danmark til at hænge bedre sammen.

Forrige artikel Schmidt: DSB skal levere en bedre Kystbane Schmidt: DSB skal levere en bedre Kystbane Næste artikel Råd: Togfond bringer os tættere på energimål Råd: Togfond bringer os tættere på energimål