S: Slip havnene fri uden at skabe monopoler

DEBAT: Socialdemokraterne vil gerne ligesom V give havnene frie tøjler. Men partiets ordfører mener, V's liberale tilgang vil skabe monopoler.

Af Jens Christian Lund (S),
Havneordfører

Socialdemokraterne har en vision om danske havne fulde af liv. En havn er en mangeartet størrelse, og de politiske rammer skal afspejle netop det.

Der skal være plads til et velfungerende erhvervsliv med godstransport og fiskeri, og samtidig også de mange formål, som borgerne selv ønsker at bruge havnene til.

De politiske rammer for de danske havne har fungeret godt indtil nu, men Socialdemokraterne er overbeviste om, at tiden er moden til at se på, om ikke vi kan give de enkelte havne lidt friere tøjler til at skabe vækst og udvikling i fremtiden.

I en verden, hvor det altoverskyggende problem er de truende klimaforandringer, så ville det være oplagt at skabe endnu mere fokus på transporten af gods til søs; den mindst miljøbelastende transportform, vi kender.

V-udspil vil skabe private monopoler
Venstres Flemming Damgaard Larsen deler heldigvis vores visioner om udvikling af de danske havne, men som sædvanlig lægger Venstre alle deres æg i den forsimplede løsning, der hedder privatisering.

Flemming Damgaard Larsens model for udvikling vil højst sandsynligt ikke tiltrække endnu flere virksomheder til de danske havne, men vil i stedet erstatte det offentlige monopol med et privat monopol.

Hvis en enkelt eller to store aktører sætter sig på havnene, så vil det ikke føre til lavere priser for transportkøberne, og samtidig vil vi overlade udviklingen af de danske havne til virksomheder, der ikke nødvendigvis har havnens udvikling øverst på dagsordenen.

En sidste væsentlig detalje er, at al den offentligt betalte infrastruktur, der fører ned til havnen, i princippet blot foræres væk.

Eksempel fra Liverpool skræmmer
Det uheldige ved et privat monopol kan man se i Liverpool, hvor havnen blev privatiseret tilbage i halvfemserne. For det første var der så tætte ejerskabsbånd mellem ejeren af havnen og det største stevedoringfirma, at det i realiteten var et monopol.

For det andet blev store dele af havnen solgt fra til ejerboliger, hvilket jo ikke ligefrem skaber vækst og udvikling for erhvervslivet på havnen. Det seneste kapitel i historien om havnen i Liverpool, er at ejerselskabet er blevet opkøbt af et andet selskab, der håber at kunne nedbringe en enorm gæld via frasalg af havnearealer.

Drop den bevidstløse privatisering
Så i stedet for en bevidstløs privatisering kunne man spørge, hvad der vil skabe reel udvikling for de danske havne. At tillade havnene at investere i landinfrastruktur som transportcentre og kombiterminaler ville eksempelvis være et stort skridt i retningen mod havnene som effektive omdrejningspunkter for mange forskellige transportformer. Et mål, som Socialdemokraterne og regeringen deler.

Socialdemokraterne mener, at de danske havne som hovedregel bør forblive på offentlige hænder. Det bør være borgerne i Danmark, der sætter rammerne for vores infrastruktur, og for hvordan vi ønsker, at det udvikler sig. En revision af havneloven for at skabe udvikling ville være en god ting - en privatisering, der fører til afvikling, er det ikke.

Forrige artikel Intelligente løsninger bedre end asfalt og skinner Næste artikel DN: Lyt til OECD på transportområdet