S: Letbaner kan skabe vækst

TRANSPORTDEBATTEN: Letbaner kan være med til at sikre, at Danmarks største byer udløser deres fulde potentialer, skriver borgmester i Odense Anker Boye (S).

Af Anker Boye (S)
Borgmester i Odense 

Kan letbaner skabe vækst? 

Det korte svar er: "Ja, det kan en letbane".

Ikke bare når skinnerne skal lægges i jorden, men også når den er i drift. Desværre er den gængse opfattelse af letbaner, at de "bare" er et stykke infrastruktur.

Potentialet er dog meget større. Hver eneste måned vokser Odense med 200 nye borgere. Det betyder, at Odense snart runder 200.000 indbyggere.

Faktisk har Odense aldrig oplevet en tilsvarende befolkningstilvækst.  

Det er ikke kun Odense, som i øjeblikket oplever en massiv tilstrømning af nye borgere. Det er en tendens, vi ser i de store byer - ikke bare i Danmark, men i hele verden.

Når flere vil bo i byerne, skal vi tænke nyt.

Vi skal finde nye transportløsninger, så vi kan komme fra A til B uden at sidde i kø. Vi mister nemlig værdifuld tid, når vi skal bruge unødig tid til transport. Tid, som vi kan bruge på vores familie eller arbejde.

Derfor er de fire største byer i Danmark ved at etablere letbaner. Og det kan jeg godt forstå.

Letbaner styrker nemlig den kollektive trafik og er i sig selv en vækstdriver. Letbaner er desuden et grønt alternativ, som udleder markant mindre CO2 end andre transportformer.

Odense satser på vækst
Odense er en by, der investerer i vækst. I de kommende år blomstrer en lang række af nye ambitiøse byggeprojekter op i Odense.

Byen skal ikke længere bare være en stor dansk by, men en dansk storby. For at gøre visionen til virkelighed er det vigtigt med de rette transportmuligheder, så de tusindvis af nye arbejdspladser, boliger og tilbud nemt kan betjenes af både borgere og erhvervsliv.

Løsningen er en letbane.

Odense Letbane kan fragte 250 personer i hvert togsæt. Det svarer til 4 bybusser. Med afgang hvert 10. minut kan letbanen håndtere mange passagerer, uden at vejnettet skal belastes af det uhyre store antal bybusser. Samtidig skånes miljøet for bussernes udstødningsos.

Og borgerne skånes for larmen fra busserne.

Men letbanen er mere end et stykke infrastruktur. Erfaringer fra Europa viser, at små butikker blomstrer op om stoppestederne, og huspriserne langs strækningen stiger med op til 30 pct.

Dertil kommer naturligvis effekten af, at borgerne kommer hurtigere og bedre fra A til B.

Det store potentiale realiseres dog først, når letbaner kobles med måden, vi udvikler vores byer på. I Odense bliver letbanen den rygrad, der binder udviklingen sammen og skaber synergi og sammenhæng.

I Odense er vi ved at bygge et campusområde, hvor 60.000 mennesker vil have deres daglige gang i 2020. Vi omdanner også vores midtby, hvor vi etablerer en ny bydel og bygger et nyt musik- og teaterhus.

Den strategiske planlægning af Odense betyder, at letbanen er koblet til de fremtidige knudepunkter i Odense.

Dermed bliver letbanen afgørende for, at Odense kan udløse det fulde potentiale af de massive investeringer.

Investeringen i letbanen er derfor rettidig omhu, som over tid vil være en stadig voksende vækstdriver i Odense. Til gavn for hele Fyn.

Forrige artikel Produktivitet i lastbilbranchen skal øges Produktivitet i lastbilbranchen skal øges Næste artikel K: Transportpolitik er kommunernes kampplads K: Transportpolitik er kommunernes kampplads