Rederier arbejder for at mindske forurening

DEBAT: Danske rederier arbejder konstruktivt for at mindske luftforureningen, skriver Danmarks Rederiforening.

Af Louise Feilberg Levy, konsulent i Danmarks Rederiforening

I sidste uge kunne man blandt andet læse på Altinget, at skibsfarten er skyld i en væsentlig del af luftforureningen i de danske byer.

Det har længe været kendt, at skibsfarten har en høj udledning af svovl. Derfor har dansk skibsfart sammen med danske myndigheder også arbejdet aktivt med at løse problemet. Men det er afgørende, at reglerne er internationale, fordi næsten alle de skibe, der passerer Danmark er fra udlandet. Og danske rederier sejler eksempelvis sjældent i danske farvande, men sejler i stedet mellem f.eks. Kina og USA.

Skrappere regler 
Tilbage i 2008 blev således vedtaget markant skrappere regler af IMO - FN's søfartsorganisation. Danmark og dansk søfart var drivkraft bag disse nye, skærpede internationale regler for luftforurening.

Reglerne betyder blandt andet, at svovlforureningen fra skibe i særlig følsomme farvande skal reduceres med hele 93 procent inden 2015. De særligt følsomme områder, der nu er udpeget, er Nordsøen, Østersøen, og de indre danske farvande. De kom på listen på grund af en indsats fra særlig dansk side. Som en stor søfartsnation er vi glade for at tage ansvar og være med i spidsen for den type initiativer.

Alle skal involveres 
Danske rederier har derudover gang i en masse konkrete og tekniske initiativer, som skal være med til at mindske luftforureningen, og det er vigtigt at involvere alle parter. Oliebranchen og motorfabrikanterne skal involveres, så vi kan få en hurtigere teknologisk udvikling på området for at nedbringe svovlmængden.

Man kan diskutere om røgrensning i de såkaldte scrubbere bedst kan ske til søs, eller om olien skal renses i land. Landbaserede løsninger vil formentlig være de økonomisk og miljømæssigt mest rentabelt, fordi scrubberne er store og tunge anlæg at sejle verden rundt med.

Det er en stor udfordring og ambition, der er sat op, og vi må alle arbejde for, at den kan opfyldes.

Forrige artikel Økonomien for Metro Cityringen bør revurderes Næste artikel DI: Erhverv langs motorvejene er oplagt