Rapport giver grønt lys for IC4

IC4: Schweiziske Prose anbefaler, at IC4 sættes ind i landsdelstrafikken som oprindeligt planlagt. Regningen lyder på op mod 400 millioner kroner. Politikerne er fortsat bekymrede og venter nu på en melding fra DSB.

Den bedste løsning er at fortsætte med IC4 i landsdelstrafikken.

Sådan lyder konklusionen fra schweiziske Prose, ifølge Folketingets trafikordførere, der netop er blevet orienteret om indholdet af rapporten.

"Den klare anbefaling er, at man skal forsætte med IC4. Det har været en dårlig investering fra starten af, men nu hvor vi er her, så er den klare anbefaling, at vi skal fortsætte med det, fordi det er billigere end alternativet," siger trafikordfører Rasmus Prehn (S).

Fredag middag blev Folketingets trafikordførere orienteret om konklusionerne i den længe ventede IC4-rapport fra schweiziske Prose. Formålet er at vurdere, om det er realistisk og økonomisk forsvarligt at få togene ud at køre.

Rapporten blev bestilt af DSB i foråret efter nye problemer for det skandaleombruste tog. Rapporten skal danne grundlag for en ny beslutning om, hvilken rolle – om nogen overhovedet – IC4-togene kan komme til at udfylde. Her er hovedspørgsmålet, om IC4 kan komme til at spille en væsentlig rolle i landsdelstrafikken, som oprindeligt har været planen. DSB har desuden selv omtalt rapporten som IC4's endelige eksamen.

Stadig politisk bekymring
Trafikordførerne har aftalt, at man vil vente med at drage politiske konklusioner om IC4, indtil DSB er kommet med sin anbefaling på baggrund af rapporten. Og selvom meldingerne fra Prose altså giver grønt lys til IC4, så var det bestemt ikke en jublende skare af trafikordførere, der mødte pressen foran Transportministeriet.

"Jeg er stadig bekymret. Men deres vurdering er, at omkostningen ved at købe nye tog i stedet for IC4 vil blive dyrere. Rapporten rejser dog også en række problemstillinger, som skal løses, og som koster," siger Konservatives trafikordfører Mike Legarth.

Venstre erklærer sig fortsat skeptisk over for IC4 og vil derfor afvente en udmelding fra DSB på baggrund af rapporten.

"Min skepsis er stadigvæk intakt. Der er en række spørgsmålstegn, der stadig står tilbage. Nu skal DSB have lov til at granske rapporten og vende tilbage med forskellige scenarier, som vi kan tage stilling til," siger trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V).

Ekkoet fra Atkins
Konklusionerne lyder som et ekko fra den Atkins-rapport, som blev præsenteret i 2011. Her konkluderede man, at IC4 er grundlæggende sundt, men krævede opgraderinger for 400-800 millioner kroner. Det betød dengang, at man fra politisk hånd gav grønt lys til IC4.

Prose konkluderer i dag, at der nu er brug for et trecifret millionbeløb frem mod 2019 på at få IC4 ud at køre som planlagt.

"Det kommer til at koste et godt stykker over 400 millioner kroner. Det mener Prose er realistisk selv med worst case," siger Rasmus Prehn.

EL: Skulderklap til DSB
Enhedslisten ser meldingen fra Prose som en blåstempling af DSB's arbejde med IC4.

"Schweizerne mener, at DSB har styr på det, men at organisationen skal udvides med nogle flere folk. De siger, at det, DSB har gang i, er okay, og at der er grund til at fæste lid til, at togene er ude at køre i fuldt omfang i 2019," siger trafikordfører Henning Hyllested.

Det lyder meget, som det Atkins konkluderede i 2011, men det er der jo stillet spørgsmålstegn ved?

"Ja. Men schweizerne siger, at der ikke længere er så mange fejl som dengang. Men jeg er ikke tekniker, og jeg må forlade mig på, at det er nogle rigtig dygtige folk, der har vurderet det her," siger Henning Hyllested.

Politikerne sidder i disse uger og forhandler om ny DSB-kontrakt. Og rapportens konklusioner er bestemt ikke uvæsentlige i den forbindelse.

"Forhandlingerne kommer også til at afhænge af, hvad det er for en kapacitet, som DSB har brug for frem til 2019. Det skal vi jo tage højde for i kontraktforhandlingerne," siger Henning Hyllested.

 

 

Forrige artikel Heunicke får høvl af Europaudvalget Heunicke får høvl af Europaudvalget Næste artikel Kritik: Regeringen sjofler Europaudvalget Kritik: Regeringen sjofler Europaudvalget