Rådet for Bæredygtig Trafik: Nej til en havnetunnel

TRANSPORTDEBATTEN: Drop ideen om en trafikgenererende havnetunnel. Led i stedet bilstrømmen ud på det overordnede ringvejssystem og iværksæt et effektivt kollektivt trafiknet, skriver formand for Rådet for Bæredygtig Trafik, Kjeld A. Larsen.

Af Kjeld A. Larsen
Formand for Rådet for Bæredygtig Trafik

En havnetunnel var ikke blandt de mange projekter, som blev anbefalet af Trængselskommissionen i dens betænkning fra september 2013.

En havnetunnel blev af flere af kommissionens trafikforskere karakteriseret som et trafikgenererende projekt.

Eksempelvis har Otto Anker Nielsen fra DTU Transport i et interview i Ingeniøren d. 30. december 2013 sagt følgende om en havnetunnel:

"Forbindelsen medfører mere trængsel på Lyngbymotorvejen, og deraf mere trængsel på en stor del af vejnettet i Gentofte Kommune, og visse steder på Nordamager. Så forbindelsen flytter problemet fra et sted til et andet, og den skaber samlet set mere biltrafik som følge af trafikspring."

Selvom Trængselskommissionen som nævnt ikke kunne anbefale en havnetunnel, hindrede det dog ikke dominante personer i TK efter afleveringen af rapporten at gå ud og tale varmt for iværksættelse af en havnetunnel.

Flere fortalere
Det skete eksempelvis på TØF-konferencen "Trængselskommissionens arbejde og anbefalinger" d. 19. december 2013 hos Trafikstyrelsen, hvor kommissionsformand Leo Larsen og direktør for DI Transport Michael Svane opfordrede staten til at gå i gang med projektet så hurtigt som muligt.

Ligeledes på konferencen "Fremtidens Transport VI" d. 20. januar 2014 i Ingeniørhuset, hvor adm. direktør for Dansk Transport & Logistik Erik Østergaard ligeledes varmt anbefalede bygningen af en havnetunnel bl.a. med den begrundelse, at den ville reducere trafikken på H.C. Andersens Boulevard!

Hvordan trafikken på en øst-vest gående trafikåre kan få gavn af en nord-syd gående tunnel øst for København, fik han dog ikke lejlighed til at forklare.

Interessant nok blev en af de varmeste fortalere for en havnetunnel, borgmester i Gentofte, Hans Toft, i løbet af arbejdet i TK forvandlet til en af de voldsomste modstandere af samme projekt.

Det fremgår af hans forholdsvis omfattende mindretalsudtalelse, hvor han bl.a. siger følgende:

"Denne Ringvej, som indeholder en havnetunnelløsning, vil ifølge Rambølls rapport fra november 2012 få afledte konsekvenser, der er særdeles negative og helt uacceptable for trafikken og miljøet i blandt andet Gentofte Kommune, der vil sande til i biler."

Tunnel er trafikgenerende
Opsummerende bygger modstanden mod en havnetunnel på argumentationen, at projektet er trafikgenererende, at det ikke bidrager til den trængselsreduktion, som er en generel politisk målsætning, og at det tillige vil bidrage til ødelæggelse af store naturværdier.

I Københavns Kommune er situationen den, at et flertal af partier bestående af S og de fleste borgerlige partier går ind for en havnetunnel, mens et mindretal bestående af Radikale, Enhedslisten og SF, "BØF-alliancen", er modstandere af projektet.

I Transportministeriets havnetunnelrapport "Østlig Ringvej - Strategisk analyse af en havnetunnel i København" fra den 10. december 2013 fremgår det, at en havnetunnel som alenestående projekt ikke evner at bidrage til en målsætning, som alle partier på Rådhuset er tilhængere af, nemlig en fredeliggørelse af Indre By.

Tetraplan, som har udarbejdet rapporten, har med 2012 trafiktal som udgangspunkt via en OTM-model udregnet prognoser for fremtidens trafikudvikling i Hovedstadsområdet i en basissituation 2025 uden yderligere trafikpolitiske tiltag end de allerede besluttede.

Problematiske prognoser
Samtidig har de lavet en prognose over situationen i 2040, hvor en havnetunnel kombineret med brugerbetaling er færdigbygget, samtidig med at en udbygning af den kollektive trafik i form af endnu flere metrolinjer og endelig en såkaldt trafiksanering i Københavns indre bydele er realiseret.

Trafiksaneringen omfatter en række fysiske forhindringer, eksempelvis en lukning af Bremerholm-linjen for bilgennemkørsel, en omlægning af Børsbroen og en del af Havnegade til bus-cykelgade, reduktion af kapaciteten for bilkørsel i krydset ved Hans Knudsens Plads, reduceret kapacitet og 30 km/t på Amager Strandvej og en generel hastighedsreduktion i kommunen med 10km/t.

Det er selvfølgelig interessant at få konstateret, at en del af trafikken til en tænkt havnetunnel ikke kan realiseres, uden at bilisterne skal tvinges ned i tunnelen via fysiske barrierer.

Problemet med analyserapporten er, at de trafiktal for 2012, som Tetraplan anvender for sine trafikfremskrivninger, ikke er offentliggjort i rapporten, hvilket betyder, at man som læser ikke kan aflæse, hvor meget trafikken ifølge modelarbejdet forventes at ville stige frem til 2040 sammenlignet med dagens situation, dvs. i 2012.

Ikke brugbare analyser
Det førte til en forgæves anmodning om aktindsigt hos Transportministeriet om de manglende trafiktal og sluttelig klage til Folketingets Ombudsmand, ligeledes forgæves.

Det kan undre, at de anvendte trafiktal, som baserer sig på Københavns offentligt tilgængelige trafiktællinger, i ministeriet betragtes som en handelsvare, som RBT kunne anskaffe på kommercielle vilkår hos Tetraplan.

I en trafikrapport udarbejdet af en række medlemmer af de københavnske lokaludvalg "Trafikgruppens rapport til lokaludvalgene - 2014" er gengivet en bilagstabel, hvor jeg ud fra rekonstruerede trafiktal for 2012 har udregnet trafikudviklingen til 2040, baseret på Tetraplans trafikfremskrivninger for 2040 med en færdigbygget havnetunnel.

Udregningen viser en trafikvækst 2012-2040 på kommunens indfaldsveje på op mod 71 %, en uholdbar trafikudvikling.

Drop en havnetunnel
Skrivegruppen bag rapporten betragter sit arbejde som en brugbar værktøjskasse i en proces mod et nødvendigt skift i kommunens trafikpolitik i mere bæredygtig retning, en række trafikforslag, som lokaludvalgene kan anvende i deres arbejde med kommuneplanstrategi 2014, en forløber for kommuneplan 2015.

RBTs konkluderende anbefaling til politikerne lyder derfor:

Drop ideen om en trafikgenererende havnetunnel, led bilstrømmen ud på det overordnede ringvejssystem, iværksæt et effektivt kollektivt trafiknet til afløsning for den gennemkørende biltrafik samtidig med etablering af de nødvendige fysiske barrierer for en gennemkørende biltrafik, som havnetunnelraporten omtaler. 

Lokaludvalgsmedlemmernes trafikrapport med bilagstabel ses på følgende link: http://christianshavnslokaludvalg.kk.dk/aktuelle-sager-og-projekter/trafikplan/

 

 

Forrige artikel Forsker: EU har svært ved at skabe en fælles transportpolitik Forsker: EU har svært ved at skabe en fælles transportpolitik Næste artikel Lektor: Transportpolitikken er styret af mobilitetsefterspørgsel Lektor: Transportpolitikken er styret af mobilitetsefterspørgsel