R: Fremtiden bygges med faste forbindelser

DEBAT: Femern-forbindelsen er mere end bare en god idé og en sund forretning for Danmark. Det er en helt nødvendig investering i Danmarks og hele Nordeuropas infrastruktur, skriver Andreas Steenberg (R).

Af Andreas Steenberg (R)
Transportordfører

Meget er skrevet og sagt om Femern-forbindelsen på det seneste.

Det er ganske positivt, at Danmarkshistoriens største infrastrukturprojekt kommer under en grundig debat. Det var også tilfældet forud for Storebæltsbroen og Øresundsforbindelsen - to projekter, som i dag er uundværlige elementer i den danske infrastruktur. Det vil Femern-forbindelsen også blive, når den står færdig i 2021.

Den nyligt offentliggjorte finansielle analyse viser klart, at økonomien i Femern-projektet er bundsolid - ja, endnu bedre end hidtil ventet. Der kan ikke længere være tvivl om, at projektet bliver helt selvfinansierende uden omkostning for skatteyderne.

Man kan sagtens stirre sig blind på trafiktal og tilbagebetalingstid, men i virkeligheden bør diskussionen handle om noget helt andet. Femern-forbindelsen er mere end bare en god idé og en sund forretning for Danmark.

Investering i infrastruktur
Det er en helt nødvendig investering i Danmarks og hele Nordeuropas infrastruktur. Danmark og resten af Europa har brug for effektiv infrastruktur. Det er helt afgørende for Europas konkurrenceevne i en globaliseret økonomi, at mennesker, råvarer og færdige produkter kan flyde gnidningsfrit mellem havne, lufthavne, motorveje og jernbaner.

Tyskland er Danmarks suverænt vigtigste handelspartner, og for et lille land med en åben økonomi, som den danske, er det vitalt, at vores varer hurtigt kan nå frem. For resten af Skandinavien er Tyskland også det vigtigste marked.

Femern-forbindelsen supplerer og støtter de eksisterende korridorer, ikke mindst landegrænsen mellem Jylland og Slesvig, og giver erhvervslivet helt nye muligheder. Trafikken over grænserne vil stige i fremtiden, og det gør det nødvendigt at finde smartere og grønnere løsninger. Femern-forbindelsen er begge dele.

Sparer tid og CO2
Når Femern-tunnelen er færdig, kan de langsomme godstog, der lige nu kører over Fyn og ned gennem Jylland spare en omvej på 160 kilometer. Det sparer CO2, det sparer tid, og det giver skinnekapacitet til flere og hurtigere passagertog mellem de danske landsdele. Elektriske tog vil kunne køre med op til 200 kilometer i timen gennem tunnelen og forbinde København og Hamborg på kun 2,5 time.

Alt for ofte, når vi taler om infrastruktur, så glemmer vi at skele til, hvad der sker rundt om os. Danmark har historisk været en handelsnation med en nøgleplacering som porten mellem Skandinavien og Europa. Med Femern-forbindelsen bliver Danmark i endnu højere grad integreret i fremtidens europæiske transportnetværk, som der i de kommende år vil blive investeret milliarder af euro i at udbygge.

Lad os glæde os over, at vi lever i et land, hvor næsten alle partier er enige om og har mod på, at investere i fremtiden. Lad os glæde os over, at et lille land på kun fem millioner indbyggere kan løfte megaprojekter i verdensklasse som Storebælt, Øresund og Femern-forbindelsen.

Det projekt, som Danmark tager hul på næste år, vil komme de næste mange generationer af danskere til gode. Jeg tør godt vædde med, at de danskere, som bliver født i de kommende år, vil undre sig over, hvordan vi nogensinde kunne leve uden.

Forrige artikel DF: Sikker transport er vejen til vækst DF: Sikker transport er vejen til vækst Næste artikel 3F: Vælgerne efterlyser ny EU-køreplan 3F: Vælgerne efterlyser ny EU-køreplan