Politikerne glemmer godstransporten

DEBAT: Gods på jernbanen med havnene som knudepunkter skal med i milliardinvesteringen i jernbanen, mener formanden for Danske Havne.

Af Uffe Steiner Jensen,
formand for Danske Havne

- De seneste ugers diskussion om opgradering af skinnerne og signalsystemet til jernbanen sker på persontransportens præmisser. Politikerne glemmer godstransporten. Vi risikerer, at politikerne overser muligheden for at styrke den nationale godsstrategi, hvor godset kommer væk fra vejene, ind på jernbanen og videre ad søvejen, siger Uffe Steiner Jensen, der er formand for Danske Havne.

Udgangspunktet hos Banedanmark er, at de 17 mia. kr. til bedre skinner og nye signaler skal bruges der, hvor flest passagerer får glæde af det. Ikke et ord om godstrafikken. Med andre ord: Godstransporten på jernbane er ikke længere et prioriteret emne hos Banestyrelsen, i Transport- og Energiministeriet og blandt politikerne.

Eksplosiv godsvækst
De kommende år eksploderer godsmængden, der skal transporteres internt i Danmark og ind- og ud af landet. Europa-Kommissionen vurderer, at den samlede mængde gods vil stige til det dobbelte inden år 2020.

- Hvis vi vil undgå kaos på vejene og dårligere trafiksikkerhed, må det være en national strategi, at jernbanen skal klare sin del af godstransportarbejdet – og at en stigende andel af godset skal transporteres via havnene og ad søvejen. Derfor skal de danske havne knyttes endnu tættere til jernbanenettet, og kvaliteten af forbindelsen skal være højere end i dag, siger Uffe Steiner Jensen.

Havne som transportterminaler
75 pct. af al Danmarks import og eksport går i dag via havnene. De danske havne kan derfor yderligere fremmes som stedet, hvor omkoblingen og serviceringen finder sted – på tværs af trafikarterne. På havnene er der allerede plads, faciliteter og kompetence til at håndtere de voksende mængder gods.

- Men det kræver, at milliardinvesteringerne i jernbanen også tager højde for, at godset også skal op på skinner – og ud via havnene, siger Uffe Steiner Jensen.

Forrige artikel NOAH: Veje vinder over tog i EU Næste artikel Trafikuheld koster samfundet 10 mia. kr.