Planer om lastbilafgifter skaber utryghed

DEBAT: Ifølge adm. direktør i DTL Erik Østergaard skal politikernes lovændringer være mere velovervejede. Virksomheder skal kunne nå at planlægge efter politikernes nye regler, skriver direktøren.

Af Erik Østergaard
Adm. direktør i DTL

Altinget | Transport foretog i sidste uge en ganske udmærket analyse af situationen omkring lastbilafgifter. Af analysen fremgår, at den omstændighed, at skatteministeren mangler et konkret lovforslag at henvise til, når kritikken ruller, bliver anerkendt som problematisk: På den måde opstår der myter om, hvem og hvor afgiften rammer. "Myter, som ministeren ikke kan tilbagevise med millimeterpræcision," som det siges i analysen.

Lige præcis denne konstatering rammer hovedet på sømmet, når vi taler eksistensbetingelser for erhvervslivet generelt og transporterhvervet i særdeleshed. Ja, vi maler rigtignok Fanden på væggen i øjeblikket. Men man må spørge, om der ikke også er belæg for det, når vi gang på gang oplever, at man fra politisk hold slynger om sig med ønsker til, hvordan man har tænkt sig at lænse erhvervene for nye skjulte skatter. Vel at mærke uden, at man på nogen som helst måde har angivet, hvordan det tænkes udmøntet, og hvilke parter der egentlig skal holde for.

Det eneste, vi indtil videre er blevet præsenteret for, er, at der skal hentes 2,8 mia. hjem ved at opkræve en skat baseret på kilometerafgift på lastbilkørsel. Altså en syvdobling af de eksisterende afgifter. Og det skal ske om mindre end 2 år. Hvis nogen i øvrigt tror, at denne afgift ikke i sidste ende bliver en realitet for "folket" i kraft af forhøjede priser, så er der tale om røg og blålys.

Ændringer skal være velovervejede
Det, som alt for mange politiske beslutningstagere efterhånden synes at have glemt, er, at for de erhvervsdrivende er det helt afgørende, at man kan drive forretning i nogenlunde tryghed. På et plan, hvor man ved, hvad man har med at gøre. Hvor man kan planlægge i ro og mag og foretage de investeringer, der er nødvendige for at kunne udvikle sig og blive konkurrencedygtig fremadrettet.

Derfor er det for erhvervslivet afgørende nødvendigt, at når politikerne vedtager ændringer - og det har de både ret og pligt til i deres virke som folkevalgte - så sker det velovervejet og med en rimelig tidshorisont, så den enkelte virksomhed kan nå at planlægge efter det. Det er vigtigt for os, at de politiske beslutninger er kloge og gennemtænkte, og at de ikke medfører unødig bureaukrati.

Indtil nu er der ingen, der ved noget som helst om, hvor lastbilafgiften vil ramme - og hvordan den vil blive administreret. Det er i sig selv et rødt lys for rigtig mange transportvirksomheder - for skal de skære ned, eller skal de investere? Seneste melding er, at et konkret lovforslag nu er skudt til april.

Der er vel ikke noget at sige til, at der opstår myter. 

Forrige artikel Intelligente afgifter giver job Intelligente afgifter giver job Næste artikel Roadpricing giver stordriftsfordele og mindre trængsel Roadpricing giver stordriftsfordele og mindre trængsel