Parkeringspladser tak!

DEBATPANEL: Der bør etableres flere parkeringsfaciliteter i København og flere gode cykelparkeringspladser på stationerne, lyder det fra chefkonsulent i Dansk Erhverv Jesper Højte Stenbæk.

Af Jesper Højte Stenbæk
Chefkonsulent I Dansk Erhverv

Erhvervslivets transportmidler skal helst være i aktivitet 24-7. Selv når de er parkerede, ligger til kaj eller står i lufthavnen er der aktivitet omkring dem – læsning, losning og vedligeholdelse.

Anderledes stiller det sig med private transportmidler. De står stille det meste af tiden og venter på deres ejere ved deres hjem, arbejde, fritidsinteresser eller indkøb.

Det er ofte noget underprioriteret, hvad vi stiller op med alle disse inaktive cykler og biler. Bygges der nyt i byområder skal en bygherre, der ikke ønsker at etablere parkering lægge pengene til side i en parkeringsfond, der administreres af kommunen og skal bruges til nye parkeringspladser. Der står pengene ofte og samler støv. I det hele taget synes kræfterne ofte at være sluppet op når det – ofte efter års intense drøftelser – er lykkes at etablere et stort stykke infrastruktur, en bane, en vej eller en havneudbygning. Der er simpelthen ikke styrke til også at finde ordentlige forhold for beboernes og brugernes cykler og biler. Det er en skam.

For få cykelparkeringspladser
Et godt eksempel er renoveringen af Nørreport Station i København. At der var behov for mere end en ansigtsløftning af Danmarks travleste togstation kan ingen være uenig i. Desværre omfatter renoveringen ikke et tilstrækkeligt antal stationsnære cykelparkeringspladser og dermed ryger en del af rationalet for at tage cyklen til og fra arbejde for mange mennesker. Samme problematik gør sig gældende for andre af landets store banegårde, hvor cyklerne ofte står parkeret hulter til bulter.

Afskaffelse af bilparkeringspladser løser ikke problemet
Hvad angår bilparkering, er et ofte anført argument, at man ved at begrænse antallet af parkeringspladser og skrue op for afgifterne kan tvinge pendlerne over i kollektiv trafik. Det er ganske rigtigt, at kollektiv trafik afskaffer parkeringsproblemet for den enkelte, idet bussen, toget, letbanen eller metroen blot kører videre. Det glemmes dog ofte, at det bestemt ikke er alle, der har lige nemt ved at komme til og fra den kollektive trafik. De fleste mennesker har en daglig, tidsmæssig udfordring, der ikke gøres nemmere, hvis den suppleres af en større udgiftsmæssig udfordring i form af højere parkeringsafgifter eller afskaffelse af parkeringspladser, så den daglige pendlerrejse bliver helt umulig.

Jeg tror ganske simpelthen ikke på, at samfundet har gavn af, at en stor del af befolkningen skal afgive mere tid eller flere penge på daglig transport. Jeg tror til gengæld på at det er en fordel for alle, hvis vi gør det så nemt som muligt for os at bevæge os. Det kan godt lade sig gøre uden at prisgive hverken miljø eller trafiksikkerhed. Eksempelvis kan DSB's store succes med at give adgang for cykler i togene suppleres af gode og sikre parkeringspladser for cykler på stationerne. Det forudsætter dog, at stationsejerne får de rette incitamenter, således at cykelparkering ikke blot bliver en tidskrævende underskudsforretning.

På samme måde kan udvidelse af parkeringsfaciliteterne for biler blive en del af betalingen for fremtidens infrastruktur fx ved at give private infrastrukturforvaltere adgang til at etablere og tjene penge på parkeringspladser ifm. større OPP-projekter. Den københavnske havnetunnel er et eksempel på et sted, hvor nye parkeringspladser kunne bruges som finansieringskilde.

God og rationel mobilitet er til gavn for alle. Glædelig jul.

Forrige artikel Elbil-forslag reducerer ikke CO2 Elbil-forslag reducerer ikke CO2 Næste artikel Biobrændstoffer: Symbolpolitik fra Europa-Kommissionen Biobrændstoffer: Symbolpolitik fra Europa-Kommissionen