Nye Borgerlige: Drop Femern og sats på danske forbindelser

DEBAT: Femern-forbindelsen mellem Danmark og Tyskland har til formål at binde Europa sammen. Men lad os hellere binde Danmark bedre sammen, skriver Mette Thiesen (NB).

Af Mette Thiesen (NB)
Transport- og familieordfører

Det er ikke noget nyt, at danske politikere er meget optagede af Danmarks plads i verden og mindre optagede af de problemer, som almindelige danskere har.

Det ser vi ikke mindst, når det kommer til den førte transportpolitik.

Seneste slående eksempel på dette er balladen om Femern Bælt-forbindelsen.

Selvom senest en rapport fra Kraka har sået tvivl om rentabiliteten i projektet, holder et politisk flertal stædigt fast. Forrige måned valgte transportministeren således helt at ignorere rapporten.

Nu er det jo ikke skik og brug sådan at lade hånt om tænketanken Krakas rapporter. Der er med andre ord nok noget andet på spil.

Jeg tør godt gætte på, at det handler om prestige.

Højtprofilerede projekter gør Danmark til transitland
Femern-forbindelsen mellem Danmark og Tyskland er kun ét af en række projekter, hvis formål er at binde Europa bedre sammen.

Således skal Femern forbinde Danmark med Tyskland, og via Ring 5 og en HH-forbindelse ved Helsingør, skal Sverige også bindes med.

Derfor støttes Femern-forbindelsen af EU, og derfor er den største interessent i disse projekter sandsynligvis også EU.

Så når politikere holder fast på trods af den dårlige økonomi i projektet, er der internationale rygklap at hente.

Problemet er bare, at disse højtprofilerede projekter ender med at gøre Danmark til et transitland.

Som politikere burde vi sætte Danmarks interesser først og spørge os selv, om pengene virkelig bruges bedst på at lette godstransport fra Sverige til Tyskland.

Brug pengene på at binde Danmark sammen
Hvis vi vil føre en transportpolitik, der gavner Danmark, skal vi først og fremmest skrotte alle planer, hvor Danmark bliver transitland.

Det betyder et farvel til både Femern-forbindelse, Ring 5 – både den nordlige og sydlige del samt HH-forbindelsen.

I stedet skal vi til at bruge pengene der, hvor de kan mærkes i danskernes hverdag.

Først og fremmest skal Storebæltsbroen og Kronprinsesse Marys Bro gøres betalingsfri, hvilket vil binde Danmark sammen og gøre pendling langt mere attraktivt.

Dernæst skal vi begynde at se privatbilisme som et våben i kampen mod affolkning af landområderne.

Hvis vi gør det mere attraktivt at pendle over længere afstande, vil det også være attraktivt for flere familier at blive boende i landområderne.

Det betyder, at vejnettet skal udvides der, hvor der er problemer med kødannelser.

Vi skal blandt andet prioritere en tredje limfjordforbindelse, en motorvej mellem Næstved og Rønnede, udvidelse af E45 mellem Skanderborg og Århus, etablering af en Havnetunnel i København samt færdiggørelse af Frederikssundsmotorvejen og udvidelse af Hillerødmotorvejen.

Alle de nævnte projekter har en god økonomi og viser, at en god transportpolitik er national.

Der vil ikke være brug for at se bort fra kritiske rapporter, så længe vi sætter Danmarks interesser først.

Forrige artikel V-borgmester: Langt flere ladestandere skal få 60.000 elbiler til København V-borgmester: Langt flere ladestandere skal få 60.000 elbiler til København Næste artikel Share Now: AutoBranchen siger alt det rigtige, men foreslår de forkerte værktøjer Share Now: AutoBranchen siger alt det rigtige, men foreslår de forkerte værktøjer