Nem omstilling til grøn busdrift

DEBAT: På transportområdet eksisterer der en række muligheder, der nu og her kan reducere transportsektorens omfattende CO2-udledning nemt, hurtigt og omkostningsfrit. Men på trods af det grønne potentiale sker omstillingen alt for langsomt, skriver Bjarke Pålsson fra Naturgas Fyn og borgmester i Fredericia Kommune Kenny Bruun Olsen.

Af Bjarke Pålsson og Kenny Bruun Olsen
Administrerende direktør i Naturgas Fyn, borgmester i Fredericia Kommune (V)

Hvorfor bruger vi ikke gas i busserne og el i dele af det offentlige system, hvor det giver mening?

Sådan spørger transportminister Pia Olsen Dyhr i artiklen "Transportminister afviser grønne transportmål" på Altinget | Energi d. 3. oktober 2013.

Den nye transportminister erklærer samtidig, at vi er nødt til at tænke i, hvordan det offentlige kan være med til at skabe en teknologiudvikling til gavn for grøn omstilling i transportsektoren. Det skal hun have stor ros for.

Muligheder for at reducere CO2 
På transportområdet eksisterer der nemlig en række muligheder, der nu og her kan reducere transportsektorens omfattende CO2-udledning. Det gælder blandt andet gasteknologien, der er det eneste alternativ til tung transport, og som også kan give omfattende CO2-reduktioner for mindre køretøjer, når den CO2-neutrale biogas er klar.

Men på trods af det grønne potentiale sker omstillingen alt for langsomt. Det skyldes primært skævvridende rammebetingelser, der modvirker, at virksomheder og private omstiller til gas. 

Provenuneutral omstilling af busserne
Når omstillingen ikke sker af sig selv, er det nødvendigt, at det offentlige går forrest og tager de første skridt. Det er ikke mindst oplagt, fordi der eksisterer en nem, hurtig og omkostningsfri løsning, som kan sætte skub i omstilling til gas i kollektiv transport nu og her.

Vi anbefaler, at regeringen stiller krav om, at en fast andel af den offentlige bustransport skal køre på gas.

På nuværende tidspunkt er gasbusser dyrere end dieselbusser i anskaffelse og drift. Kommunerne vil derfor få en mindre merudgift, hvis de skal finansiere omstillingen. Men faktisk kan staten kompensere kommunerne for omstillingen til gas uden omkostninger. Årsagen er, at brændstofafgiften på gas giver et højere provenu end den tilsvarende afgiftsindtægt på diesel.

Staten kan derfor kompensere kommunerne økonomisk (øget DUT-tilskud) for deres merudgifter forbundet med omstilling til gas, samtidig med at vi holder statskassen fuldstændig skadesløs. Det viser en analyse udarbejdet af COWI for Naturgas Fyn.

Infrastrukturen følger med
Indfører vi modellen landsdækkende, vil den nødvendige gasinfrastruktur hurtigt følge efter. For eksempel har Naturgas Fyn og Fredericia Kommune netop etableret en gastankstation i Fredericia til byens busser. Og vi er klar til at etablere flere gastankstationer, så snart regeringen lader det offentlige gå forrest i den nødvendige omstilling. Så kære transportminister, vi glæder os til at hjælpe dig med at gå fra ord til handling i en grøn omstilling af transporten.

Forrige artikel Vil timemodellen forøge arbejdsudbuddet? Vil timemodellen forøge arbejdsudbuddet? Næste artikel LA: Privatbilisme skal i centrum LA: Privatbilisme skal i centrum