L&F: Sæt fart på Kattegatforbindelsen

DEBAT: En Kattegatforbindelse vil kunne mærkes i fødevareklyngen, og derfor er det naturligvis et tiltag, som Landbrug & Fødevarer støtter op om, skriver direktør i Landbrug & Fødevarer Flemming Nør-Pedersen.

Af Flemming Nør-Pedersen
Direktør i Landbrug & Fødevarer

Transportminister Ole Birk Olesen udtalte d. 27. november til Altinget, at en kommende Kattegatforbindelse kan rykke et afgørende skridt nærmere i den kommende tid.

Det er toner fra regeringen, som Landbrug & Fødevarer gerne vil støtte op om – også hvis det skulle blive i form af en ren vejforbindelse.

Kattegatforbindelsen højt prioriteret af L&F
Netop Kattegatforbindelsen var allerede højt på listen over anbefalinger til kommende infrastrukturinvesteringer, da L&F præsenterede sin transportpolitiske strategi ”En ny vej frem for fødevareklyngen” tidligere i år.

Skulle broen blive en realitet, så vil den - kombineret med investeringer i motorvejsnettet - aflaste nogle af de tunge strækninger, hvor vores medlemmer oplever, at trængselsudfordringerne er størst - nemlig E45 ned gennem Jylland og E20 over Fyn.

De strækninger fungerer i dag som flaskehalse for tusindvis af de lastbiler, der transporterer varer for fødevareklyngen.

Og fødevareklyngen er om nogen en branche, der er afhængig af en velfungerende, dansk infrastruktur.

Hver fjerde lastbil på de danske veje transporterer i dag varer, der er relateret til det danske fødevareerhverv, og hvert år spilder fødevareklyngen næsten 400.000 timer i trafikken.

Spildtiden koster godt og vel fødevareklyngen en kvart mia. kr., og opgør man det for alt gods, der bliver transporteret i Danmark, løber regningen op i samlet knap 900 mio. kr., når lastbilerne må holde stille.

Kommende infrastrukturinvesteringer
Landbrug & Fødevarer har fremlagt konkrete og præcise ønsker til kommende infrastrukturinvesteringer.

Det drejer sig bl.a. om en udvidelse af nogle de store danske motorveje herunder E45 og E20, flere 2+1 veje bl.a. til Thisted og Videbæk samt en ny Kattegat-vejforbindelse.

Det er positivt, at regeringen prioriterer den danske infrastruktur. Der er brug for initiativer, der kan gøre Danmark mindre og bidrage til bedre mobilitet.

Og der er brug for initiativer, der kigger fremad, så vi kan få skabt en masterplan for fremtidens transport.

Problemet bliver ikke mindre i fremtiden
Transportministeriets ekspertgruppe for mobilitet peger på, at den tid, som biler kører i trængsel, kommer til at stige med 66 pct. frem mod 2030.

Problemet bliver altså ikke mindre i fremtiden. Fremtidens teknologier i form af selvkørende biler vil med alt sandsynlighed blive mere attraktive med det resultat, at der kommer mere trængsel på vejnettet, hvilket gør det endnu mere nødvendigt, at den danske infrastruktur kommer op i gear.

Landbrug & Fødevarer havde en anbefaling om en Kattegatforbindelse med i vores transportpolitiske strategi, fordi vi mente, at den vil bidrage til en mere fremtidssikret og effektiv infrastruktur i Danmark. Det mener vi stadig.

En Kattegatforbindelse vil kunne mærkes i fødevareklyngen, og derfor er det naturligvis et tiltag, som Landbrug & Fødevarer støtter op om.

Forrige artikel Rederier: Ny havnelov skal sikre os mod offentligt opgavetyveri Rederier: Ny havnelov skal sikre os mod offentligt opgavetyveri Næste artikel Danske Maritime: Øget eksport skal bekæmpe forurenet luft i Danmark Danske Maritime: Øget eksport skal bekæmpe forurenet luft i Danmark