Lad ikke forventningens glæde blive den største

DEBAT: DI advarer mod at lade planer skride i arbejdet med at genoprette Danmarks transportinfrastruktur. OPP-projekter med private leverandører skal holde projekternes tidsplaner, mener Michael Carlsen, DI.

Af Michael Carlsen
Infrastrukturchef, DI

Forventningerne var store, da regeringen i begyndelsen af december præsenterede sit længe ventede trafikudspil. Selvom ønskeseddelen er ganske lang, og mange af ønskerne temmelig dyre, ser en lang række ønsker ud til at blive opfyldt. Det gælder ikke mindst mere kapacitet på jernbanen, der står højt på ønskeseddelen. Noget mere sløjt ser det ud, når det gælder ønskerne til investeringer i vejnettet.

I de kommende år er der dog stor risiko for, at forventningens glæde bliver den største. Efter planen er signalerne på jernbanen først skiftet ud i 2020, jomfrurejsen på den ny bane København-Ringsted finder sted i 2017, og der er først slået bro over Femern Bælt i 2018.

Planer har det endvidere med at skride. Det må simpelthen ikke ske, og det kan private leverandører (OPP) af projekterne sikre, viser al erfaring fra udlandet. Der er nemlig tale om projekter, som er tvingende nødvendige at få på plads hurtigst muligt - dele af signalsystemet kan fx snart fejre 100-års fødselsdag. Samtidig er der tale om projekter, som skal være med til at mindske den store regning på 250.000 timer, der dagligt spildes på vejene.

Om få dage sætter de politiske partier sig til forhandlingsbordet for at blive enige om en investeringsplan, der rækker frem til 2020. Udfordringen bliver at få lavet en ambitiøs plan, hvor både det korte og det lange lys er på. Og så er det afgørende, at tidsplanerne for de nye infrastrukturprojekter ikke skrider, men snarere fremskyndes - ikke mindst i denne tid, hvor den økonomiske afmatning har fået overtaget.

Forrige artikel Grøn trafik i byerne indgår ikke i regeringsplan Næste artikel Tænk nationalt - Giv mulighed for at handle lokalt