Jernbanen skal effektiviseres

DEBAT: Kristian Pihl Lorentzen, trafikordfører for Venstre, mener, at mere konkurrence på togdriften i Danmark vil give bedre service til passagererne, samtidig med at der spares skattekroner.

Af Kristian Pihl Lorentzen
MF og trafikordfører for Venstre

På initiativ fra Venstre gennemfører Folketingets Transportudvalg 11. april en stor høring på Christiansborg om fremtidens jernbane. Jeg ser meget frem til denne høring, der skal give os transportpolitikere et solidt grundlag for vigtige beslutninger, der skal sikre en mere effektiv jernbane - til gavn for passagererne og skatteyderne.

I kølvandet på de seneste års brede trafikaftaler vil der ske meget store investeringer i jernbanen. Som eksempler kan nævnes en udskiftning af det forældede signalsystem i hele landet, anlæggelse af en ny bane mellem Ringsted og København, anlæggelse af dobbeltspor mellem Vamdrup og Vojens, opgradering og elektrificering af banen mellem Ringsted og Rødby, elektrificering mellem Lunderskov og Esbjerg, reduktion af rejsetiden mellem Odense og København til en time samt hastighedsforøgelse og sikring af farlige overgange landet over.

Der er tale om historisk store investeringer i jernbanen, der vil komme passagerne til gode frem mod 2020. Vi er dog endnu ikke i mål. Elektrificering frem mod 2020 af strækningerne mellem Fredericia-Aalborg samt Roskilde-Kalundborg trænger sig på, ikke mindst i lyset af de upålidelige IC4-tog. Herunder må det nøje overvejes, om denne vigtige opgave med fordel kan finansieres og løses i samarbejde med pensionsfonde og andre private aktører.

Konkurrencedygtig togdrift
Men målrettede investeringer i banen kan ikke stå alene. Vi er også nødt til på vegne af passagererne og skatteyderne at fokusere på, om banens daglige drift er effektiv. Og her er der i høj grad plads til forbedring. Det kan jeg fastslå på baggrund af det særdeles vellykkede udbud af togkørslen i Midt- og Vestjylland, hvor Arriva overtog opgaven for godt 10 år siden. Resultatet af denne konkurrenceudsættelse er imponerende. Passagererne har oplevet en mærkbar forbedring af service, herunder med hensyn til togenes rettidighed og adgang til gratis internet. Og skatteyderne har sparet mere end 300 millioner kroner på driften.

Venstre ønsker, at dette fantastiske resultat bliver bredt ud til andre strækninger, når DSB's nuværende trafikkontrakter udløber med udgangen af 2014. Vi skal simpelthen sikre konkurrence og spørge til prisen i øget omfang, så vi sikrer en mere effektiv togkørsel til gavn for passagerer og skatteydere. Vi skal med andre ord have brudt yderligere med DSB's monopol på udvalgte strækninger som f.eks. Aalborg-Frederikshavn og Svendborg-Odense-Fredericia. Desuden bør der spørges til prisen på kørsel med eltog mellem København og Esbjerg fra 2015 - meget tyder på, at der er store besparelser at hente ved at sikre konkurrence bl.a. med hensyn til anskaffelse af det rullende materiel.

Jeg hilser det velkommen, at DSB's nye ledelse har indledt en stærkt tiltrængt effektivisering af den store statsejede virksomhed, der har oparbejdet en stor gæld og er meget dyr i drift sammenlignet med konkurrenterne. Hvis DSB skal have en eksistensberettigelse på længere sigt, er det bydende nødvendigt at opnå moderniseringer og øget produktivitet. DSB's monopol gennem årtier har cementeret virksomheden. Det er altid usundt, når en statsejet virksomhed har monopol på løsning af opgaverne, og dermed hviler på laurbærrene. Når der spørges til prisen, kommer der bedre service og en mere effektiv drift - ganske som det er bevist med togdriften i Midt- og Vestjylland.

Nu skal vi videre. Det ville ikke være så ringe, hvis vi kan spare en del af de knap 4 milliarder kroner, som DSB får bevilget via finansloven hvert år til dækning af underskud på en ineffektiv drift. De mange penge kunne gøre god gavn andre steder.

Jeg ser meget frem til, at vi med Transportudvalgets store jernbanehøring med en perlerække af vægtige oplægsholdere i Landstingssalen 11. april om formiddagen får sat kraftigt fokus på jernbanens fremtid som grundlag for politiske beslutninger senere på året, bl.a. om de kommende udbud af togkørslen. Venstres vil på vegne af passagerne og skatteydernes stille klare krav til fremtidens jernbane, der skal være serviceorienteret og effektivt drevet.

Forrige artikel Behov for balanceret cabotage-løsning Behov for balanceret cabotage-løsning Næste artikel Fri leg for børn på bagsædet Fri leg for børn på bagsædet