Jernbaneforbund til Arriva: I prædiker bedre kundeoplevelser med den ene hånd og fyrer serviceansatte med den anden

Det klinger hult, når Arriva udtrykker bekymring for kundeoplevelsen i den kollektive transport og samtidig er i gang med at uddele fyresedler til halvdelen af sine kundeservicemedarbejdere, skriver Preben S. Pedersen i et svar til Arriva.

Direktøren for Corporate Affairs i Arriva Danmark, Pia Hammershøy Splittorff, foreslår i Altinget 13. marts, at regeringen nedsætter et "mobilitetsforum", der skal sikre en bedre kundeoplevelse i den kollektive transport gennem fælles samarbejde, udvikling og branding aktørerne imellem. Udvalget skal kunne sætte forsøg i gang – som eksempelvis forsøg med en Deutschland Ticket.

Som formand for Dansk Jernbaneforbund kan jeg kun hilse idéen om et mobilitetsforum velkommen.

Lad os endelig få gang i innovationen i den kollektive transport. Vi har brug for nye tanker, hvis den kollektive transport ikke blot skal syne mere hen i den nuværende dødsspiral med højere priser, færre passager og dårligere service.

Arrivas bekymring for kundeoplevelsen i toget er også et tiltrængt nybrud. Siden Arriva blev solgt til den tyske kapitalfond Mutares, har fokus desværre primært været på kortsigtede økonomiske gevinster – ikke investeringer i kundeoplevelsen, en forbedret kvalitet eller en højere service.

{{toplink}}

Det har blandt andet betydet, at Arriva i efteråret 2023 bekendtgjorde, at man hurtigst muligt ville af med mere end 50 procent af alle kundeservicemedarbejderne i Arrivas tog.

En reduktion, der netop nu effektueres. Det er medarbejdere, der hver eneste dag sikrer tryghed og yder service i Arrivas tog, som Arriva har valgt at give en fyreseddel. Så meget for en forbedret kundeoplevelse.

Fej for egen dør

Enhver forandring starter i egen butik. Et mobilitetsforum kan sikkert bidrage med gode idéer og igangsætte spændende forsøg, men det vil ikke for alvor kunne rykke noget, hvis ikke man handler hjemme, som man prædiker ude.

Helt grundlæggende har vi brug for et andet syn på den kollektive transport. Kollektiv transport er grundlæggende et velfærdsgode – public service. Den kollektive transport sikrer alles mulighed for transport – ikke kun dem, der har råd til bil. Den kollektive transport sikrer mobiliteten på arbejdsmarkedet og i uddannelsessektoren, den skåner miljø og klima, og den modvirker de stigende trængselsproblemer.

Derfor er det også helt forkert at sammenligne prisen på kollektiv transport med et streamingabonnement. Det får et ufrivilligt skær af Marie-Antoinette over sig.

Der er mange mennesker, som er 100 procent afhængig af den kollektive transport i vores samfund. Mennesker, som nu blot må finde råd til prisstigningerne i dagligdagens budget. Mennesker, der ikke har et reelt alternativ, hvis de vil på arbejde, til studiet, på hospitalet og så videre.

Lad os starte med at sikre den grundlæggende service for de mange, der helt er afhængige af kollektiv transport, og lad endelig de gode idéer flyve og teste. Men vi skal først og fremmest huske, at enhver forandring begynder hos én selv.

{{toplink}}

Forrige artikel Arriva: Vi skal vise kunderne, at prisstigninger i den kollektive transport er pengene værd Arriva: Vi skal vise kunderne, at prisstigninger i den kollektive transport er pengene værd Næste artikel DI og Dansk Luftfart: Der er et overset klimaperspektiv i forslaget om nulmoms for flyselskaber DI og Dansk Luftfart: Der er et overset klimaperspektiv i forslaget om nulmoms for flyselskaber