Holder transportministeren sit løfte?

DEBAT: DTL håber på, at transportministeren snart finder en afklaring for kombiterminalernes fremtid, som han har lovet. OPP er den bedste løsning.

Af cheføkonom Ove Holm,
Dansk Transport og Logistik (DTL)

En aftale mellem DSB og Railion om en arealreduktion og en tilsvarende huslejenedsættelse for kombiterminalerne i Taulov og Høje Taastrup synes nu at være tæt på. I et åbent samråd i Folketingets Trafikudvalg den 13. december sagde og gentog transportminister Flemming Hansen, at han forventer, at enigheden er sat på papir inden jul.

Som repræsentant for de danske landtransportvirksomheder glæder det DTL, at denne hurdle nu bliver ryddet af vejen.

Med huslejenedsættelsen er der skabt fornyet håb for, at transporterhvervet i Danmark fortsat kan tilbyde dansk erhvervsliv hele paletten - med transportløsninger både i luften, på sø og vej og på bane.

Grund til optimisme
Det der for alvor giver anledning til optimisme, er, at transportministeren i samrådet pegede videre frem mod en løsning på de uhensigtsmæssige ejerforhold på kombiterminalerne - og jeg hæftede mig ved, at løsningen ifølge ministeren skal findes i 2007 - og det er jo snart.

Terminalerne ejes af DSB, som i dag intet har med godstransport at gøre, og i Trafikstyrelsens rapport, "Kombiterminalernes fremtid", er konklusionen da også ganske klar, idet det konstateres, at de nuværende ejerforhold er uhensigtsmæssige.

Det konstateres også, at der er fremtidsmuligheder for kombitrafik i Danmark.

DTL har derfor anbefalet, at staten tager sin del af ansvaret og opfatter kombiterminalerne som en del af den offentlige jernbaneinfrastruktur.

Staten bør være medejer
Som en del af den offentlige infrastruktur mener DTL, at staten bør indgå som ejer af anlæggene, hvilket vil sikre neutraliteten, og DTL peger derfor på dannelsen af et offentlig-privat selskab.

I det videre arbejde skal vi anbefale, at man ser på rammevilkårene for kombiterminalerne i resten af EU herunder i Tyskland og Sverige.

Hvis ikke rammevilkårene for de danske kombiterminaler bliver konkurrencedygtige, vil de udenlandske kombiterminaler overtage trafikkerne.

Forrige artikel Vejene skal bygges, hvor trafikken kommer Næste artikel Transportformerne skal samarbejde mere