Forsker: Vi har teknikken klar til roadpricing

TRANSPORTDEBATTEN: Det vil tage ca. seks år at etablere det juridiske og organisatoriske setup, der kræves, før der kan indføres et roadpricingsystem. Teknikken har vi stort set, skriver lektor ved Roskilde Universitet Per Homann Jespersen.

Af Per Homann Jespersen
Lektor, Roskilde Universitet

Når man drøfter bilbeskatning med politikere, embedsmænd og andre aktører på feltet, er der bred enighed om, at roadpricing ville være den mest retfærdige måde at beskatte bilerne på.

Roadpricing ville dertil have nogle hensigtsmæssige adfærdsmæssige påvirkninger i og med, at det ikke primært er anskaffelsen af bilen, (som trods alt har en begrænset miljømæssig påvirkning), men brugen af bilen, der bliver beskattet.

De fleste er også enige i, at roadpricing er fremtiden og kommer på et eller andet tidspunkt.

I det arbejde om roadpricing, som blev foretaget i Trængselskommissionen, prøvede vi at regne på, hvad en fuldstændig omlægning af registreringsafgiften og den grønne ejerafgift til en kilometerafgift ville have af konsekvenser.

Vores regneeksempel var en grundafgift på 50 øre pr. kilometer på langt det meste af vejnettet og en tillægsafgift for kørsel, hvor der er trængsel. Den maksimale afgift var 2,50 kr./km i det centrale København i myldretiden.

Færre kilometer
Virkningen af dette ville være, at flere ville få råd til en bil, men at der ville blive kørt lidt færre kilometer, især på tider og steder, hvor der er trængselsproblemer. Dette kan gøres, uden at den gennemsnitlige bilbeskatning stiger og med en forbavsende lille effekt på den geografiske (øst-vest og land-by) omfordeling og uden nævneværdige sociale omfordelinger ift. nu.

Så den ligger jo sådan set på den flade lige bortset fra, at vi altså ikke har noget roadpricingsystem, og at det vil tage ca. seks år at etablere det juridiske og organisatoriske setup – teknikken har vi stort set.

Så man kunne stille sig selv spørgsmålet, om vi kunne lave noget, der har lignende effekter, som kunne indføres nu, og som eventuelt pegede frem mod et roadpricingbaseret bilbeskatningssystem.

Ofte er brændstofbeskatningen blevet nævnt som en sådan mulighed. Den ville også beskatte brugen af bilen frem for anskaffelsen, men vil selvfølgelig ikke kunne bruges til at reducere trængslen. Desværre er det et virkemiddel med stærke begrænsninger.

Vent ikke på udlandet
EU sætter grænser for, hvor meget (og hvor lidt) man kan beskatte benzin og diesel. Og hvis vi sætter brændstofbeskatningen så meget op, at det f.eks. kompenserer for registreringsafgiften (min. tre kr.), vil vi få en enorm grænsehandel, der vil underminere intentionen.

En kilometerafgift baseret på aflæsning af kilometertælleren har også været foreslået, blandt andet af mig selv.

Det vil selvfølgelig kræve et kontrolsystem, men i moderne biler opsamles data, så kontrollen er nemmere. Og vi har i forvejen jo et system til syning af biler, der kunne stå for kontrollen af de aflæsninger, bilisterne skal foretage af deres kilometertællere.

Men igen, det juridiske og organisatoriske er en stor udfordring, og hvis vi alligevel ved, at roadpricing skal erstatte vores bilbeskatning i en ikke så fjern fremtid, gælder det jo om at komme i gang. Som nævnt er det ikke så meget teknikken, der er udfordringen, så der er ikke så meget at hente ved at vente på udlandet.

Vi mangler bare nogle politikere, der har lidt mod til at sige, at det her må vi vide lidt mere om og begynde at udvikle på.

 

Forrige artikel Dansk Erhverv: Bilafgifter i balance Dansk Erhverv: Bilafgifter i balance Næste artikel FDM: Bilafgiften har overlevet sig selv FDM: Bilafgiften har overlevet sig selv