Forligspartier strides om billige billetter til unge

FORHANDLINGER: De Radikale vil bruge trafikmilliarden til at gøre forsøgsordningen med Hypercard til unge permanent. Men det bør slet ikke finansieres af trafikmilliarden, der skal bruges til nye tiltag, lyder det fra Enhedslisten.

Hypercard til unge er kommet i centrum for forhandlingerne om trafikmilliarden, som regeringen i disse uger forsøger få på plads med Dansk Folkeparti og Enhedslisten. Sidstnævnte finder det nemlig mærkværdigt, at de andre partier vil bruge netop trafikmilliarden til at gøre forsøgsordningen permanent.

"Den her aftale skal jo gerne føre til nye forbedrende tiltag. Derfor kan det ikke være meningen, at den skal fylde huller op og agere brandslukning for andre, der ikke selv kan finde pengene," siger Enhedslistens trafikordfører Henning Hyllested til Altinget | Transport.

Hypercardet er en forsøgsordning, der giver unge på ungdomsuddannelser stor rabat på kollektiv trafik. Ordningen blev indført af den store trafikforligskreds  - som Enhedslisten ikke er en del af. Men kredsen har ikke afsat penge til at videreføre forsøgsordningen, der udløber i sommeren 2013. Og det er problematisk, fordi De Radikale peger på trafikmilliarden som redningskrans, mener Henning Hyllested:

"Man kan ikke komme fra én forligskreds og vil have finansieret sine gode idéer i en anden forligskreds. Så kan jeg også bare begynde at bruge en masse penge, hvis andre partier finder finansieringen," siger han.

Hypercard-ordningen betyder, at unge studerende mellem 16-19 år får fri adgang til kollektiv trafik i den region de bor i for 300 kroner om måneden. Den blev besluttet i maj 2011 som en 2-årig forsøgsperiode af den daværende VK-regering og partiernes bag 'En grøn Transportpolitik', hvor Enhedslisten - som eneste parti - ikke er med. Hypercard-ordningen koster staten 200 millioner kroner om året.

R: Håber EL vil være med
De Radikale peger på, at der ikke er nogen penge tilbage i den store forligskreds, og partiet ønsker derfor at bruge trafikmilliarden, som afsætter 500 millioner kroner til billigere billetter om året. Ellers kan det være, at ordningen helt går tabt, frygter trafikordfører Andreas Steenberg (R):

"Jeg synes, vi skal løse det med trafikmilliarden, for det er her pengene er. Alternativet er at finde det i finansloven eller i den anden forligskreds, og så risikerer vi altså, at det ikke bliver til noget," siger han.

Han mener ikke, det bør have nogen indflydelse, hvor pengene kommer fra, så længe Hypercardet bliver gjort permanent.

"Jeg håber, at Enhedslisten vil være med til at videreføre Hypercardet. Men vi forhandler, og vi vil bare gerne have det løst på den ene eller anden måde," siger Andreas Steenberg.

Hypet Hypercard
Enhedslisten understreger, at partiet er tilhængere af ordningen, som det ønsker at udbygge endnu mere end i dag. Og det er også i det perspektiv, at partiet vil have den anden forligskreds til at finde pengene til den nuværende ordning.

"Vi synes faktisk, at Hypercard er en rigtig god ordning, som alle er glade for, og som vi gerne vil udvide med trafikmilliarden," siger Henning Hyllested.

Dansk Folkepartis trafikordfører Kim Christiansen sidder med i begge forligskredse, men han ønsker ikke at gå ind i diskussionen af, hvor ordningen skal finansieres. Han håber dog også på, at den vil bliver permanent på den ene eller anden måde.

"Det er en god idé at give de unge mennesker muligheden for at komme til og fra deres uddannelser for få midler. Det synes vi dengang, vi var med til at lave ordningen, og det synes vi sådan set stadig væk," siger han.

Aftale inden sommer
Selvom finansieringen af Hypercard tilsyneladende er en markant 'knast' i forhandlingerne, så regner partierne stærkt med at nå en aftale inden sommer. Andreas Steenberg finder det ligefrem altafgørende.

"Det vil være meget skidt, hvis vi ikke når det inden sommer. For hvis trafikselskaberne og DSB skal kunne lave budgetter, der indeholder takstnedsættelser, så skal de vide det. Det samme gælder, hvis vi skal have købt nogle nye tog til Sjælland, så skal vi se at få det sat i gang," siger han.

Dansk Folkeparti og Enhedslisten regner også med at nå en aftale inden sommer. Parterne er ikke så langt fra hinanden, så det skulle ikke blive noget problem, mener Kim Christiansen.

"Der er ikke en hel masse, der deler os. Men det er klart, at der selvfølgelig er flere ønsker, end der er penge. Så det bliver selvfølgelig en prioritering, som vi afgør ved forhandlingsbordet," siger han.

Forrige artikel Megafon: V dobbelt så stor som S Megafon: V dobbelt så stor som S Næste artikel Denne uge på Transport (23) Denne uge på Transport (23)