Forbrugerrådet: Passagerer vil have sammenhæng i kollektiv trafik

DEBAT: Vi er som passagerer ikke optaget af trafikselskabernes logo, men om vi kommer hurtigt og behageligt frem til vores rejsemål. DSB-aftalen nævner sammenhængskraft i den kollektive trafik, men der er brug for flere tiltag i den retning, skriver Anja Philip, formand for Forbrugerrådet Tænk.

Af Anja Philip
Formand i Forbrugerrådet Tænk 

Et af de elementer, der ikke har været meget omtalt i mediernes dækning af den nye DSB-aftale, er, at DSB ifølge aftalen ”aktivt skal bidrage til sammenhængskraften i den kollektive trafik”.

Det er en skam, mener vi i Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk. For det er et helt centralt punkt i udviklingen af kollektiv transport til gavn for passagererne.

Det er nemlig meget væsentligt, at landets store togoperatør bidrager aktivt til, at den kollektive transport samtænkes – med udgangspunkt i passageren. Vi er som passagerer ikke optaget af trafikselskabets logo, men om vi kommer hurtigt, trygt og behageligt frem til vores rejsemål.

Og der er et behov for langt større sammenhæng i den kollektive transport, end der er i dag. Det sagt med respekt for, at vi er kommet langt i Danmark på mange punkter. Men i Passagerpulsen har vi en række bud på, hvilke tiltag der skal bringe os endnu længere.

Forvirrende billettyper
Først og fremmest skal det gøres nemmere for passagererne at gennemskue billettyper og priser, som ikke skal være afhængige af, hvilket selskab du tilfældigvis begynder rejsen hos.

Rejsekortets egen brugerundersøgelse fortæller, at kun 10 procent er tilfredse med overskueligheden af de forskellige billettyper og rabatter i den kollektive trafik. Det er ikke godt nok. Ifølge en netop offentliggjort rapport fra Trafikstyrelsen findes der et utal af forskellige måder at opgøre takster og zoner på alene på Sjælland. Det betyder, at det er svært at finde ud af, hvad rejsen skal koste, og hvad der er det bedste valg af billet.

Skal jeg få et rejsekort, købe kontantbillet eller periodekort? Det vil være oplagt, at Rejsekortet til enhver tid giver den billigste billetpris. Trafikstyrelsens rapport kommer med et tiltrængt forslag til, hvordan det kan gøres på Sjælland – og forhåbentligt udbredes til hele landet.

Kun én rejsetidsgaranti
Dernæst har hvert trafikselskab i dag deres egen version af rejsetidsgaranti – det vil sige forbrugernes mulighed for at blive kompenseret, hvis ens bus, tog eller metro er forsinket.

Med udgangspunkt i passageren og Rejseplanen vil det give bedre mening med én rejsetidsgaranti på tværs af bus, tog og metro. Det vil nemlig skabe tryghed for, at man kan komme fra A til B på den tid, der står på Rejseplanen, og at selskaberne bag samarbejder om at finde en løsning, hvis der opstår problemer.

Bedre forhold for cyklister
Så er der muligheden for at tage cykel med i tog, metro og bus, der er med til at gøre den kollektive transport mere attraktiv og øge passagertallet. I dag er det desværre sådan, at der er forskellige regler og muligheder for at medbringe cykel i f.eks. hovedstadsområdet, alt efter om det er S-tog eller metro.

Det skaber forvirring blandt passagerne. Vi skal have ensartede regler og gode forhold for alle os danske cyklister.

Bedre information
God trafikinformation på tværs af selskaber og transportformer er også afgørende for at gøre det attraktivt at benytte den kollektive transport. Hvordan kommer man for eksempel fra regionaltoget over i de lokale busser. Nogle stationer lider under mangel på god passagerinformation, og de mange nye teknologiske muligheder udnyttes langt fra.

Det var nogle af vores konkrete bud på, hvordan der skabes mere sammenhæng med udgangspunkt i passagerne. Vi håber, at den nye DSB-aftale kan være startskuddet til, at arbejdet med sammenhængen i den kollektive transport får en stor spand kul.

 

Forrige artikel SF: DSB-aftalen er godt nyt for yderområderne SF: DSB-aftalen er godt nyt for yderområderne Næste artikel Fosgerau: Brug for mere viden om dynamiske effekter Fosgerau: Brug for mere viden om dynamiske effekter