Fart på dobbeltsporene i Sønderjylland

DEBAT: Dobbeltsporene i Sønderjylland skal udvides hurtigst muligt, lyder det fra Konservatives trafikordfører, Mike Legarth.

Af Mike Legarth
Trafikordfører for Konservative

Slutningen af 2012 viste med al tydelighed, hvor vigtigt det er at få dobbeltsporene mellem Vamdrup og Vojens samt Tinglev og Padborg på plads. Da afsporingen mellem Vojens og Vamdrup var en realitet, umuliggjorde det nemlig ikke bare godstransporten på skinner mellem Skandinavien og resten af Europa, men gjorde også tilværelsen ekstra besværlig for tusindvis af pendlere i det sønderjyske.

Frygt for endnu en afsporing
Vel har der i de uger, sporene var lagt ned, været alternative ruter at benytte, men de har på ingen måde kunnet løse opgaven med at fragte gods og passagerer på en tilfredsstillende måde. Og nu sidder pendlerne, operatørerne og de øvrige kunder tilbage med frygten for, at et lignende uheld igen lægger områdets infrastruktur ned. Det er dybt utilfredsstillende.

Efter borgerligt pres er det heldigvis lykkes overhovedet at skabe flertal for at udvide til dobbeltspor i løbet af de kommende år. Men det er en udfordring, der længe har været erkendt. Og nu har vi ikke bare sagkundskabens ord for nødvendigheden af det ekstra spor - vi har også set konsekvenserne af det manglende ekstra spor, når uheldet for alvor er ude. Dermed må det efterhånden være på tide, at vi går i gang med at anlægge dobbeltsporene, og ikke venter til 2015.

På tide at udvide dobbeltsporende
Jeg ved, der har været ønsker om at udskyde projektet, til Femernforbindelsen er på plads, så de midlertidige gener holdes nede. Men den skitserede model for udvidelsen ser acceptabel ud, og når vi nu alligevel ikke kan vente i flere år, kan vi altså lige så godt komme i gang.

Ingen betvivler vel en velfungerende infrastruktur i hele Danmark som forudsætningen for, at vores land ikke brækker over i flere dele, hvor nogen lades i stikken og ikke bliver en del af det næste økonomiske opsving. Og ved at sætte gang i dobbeltsporende hurtigst muligt kan regeringen vise, at regeringsgrundlagets flotte ord om mobilitet og kollektiv transport ikke er helt uden betydning.

Forrige artikel Plads til kollektiv trafik Plads til kollektiv trafik Næste artikel Intelligente afgifter giver job Intelligente afgifter giver job