Radikale: Dyrere parkering i København er ikke hetz af bilister

DEBAT: Grøn omstilling af vores transportformer kommer ikke af sig selv. Derfor har vi i København gjort det dyrere af få parkeringslicens til de mest forurenende biler, skriver Mette Annelie Rasmussen fra Københavns Borgerrepræsentation.

Af Mette Annelie Rasmussen
Gruppeformand og teknik- og miljøordfører for Radikale Venstre i Borgerrepræsentationen

København er i disse dage vært for C40's klimatopmøde for borgmestre fra storbyer i hele verden.

Det er en vigtig begivenhed, for byerne spiller en afgørende rolle i at reducere CO2-udledningen og dermed afværge de værste menneskeskabte klimaforandringer.

Det er samtidig en god mulighed for at vise Københavns mange gode grønne løsninger frem for resten af verden.

I sidste uge indgik de partier i Borgerrepræsentationen, som støtter den grønne omstilling, aftale om Københavns budget for 2020. Det er den grønneste budgetaftale i mange år i København og en budgetaftale, der tager klimaudfordringen alvorligt.

Forurenerne betaler
Blandt andet sætter vi skub i at omstille trafikken, så den måde, vi flytter os rundt på i byen, kan komme til at fylde mindre i CO2-regnskabet.

En del af at omstille trafikken til grønnere løsninger er at regulere brugen af benzin- og dieselbiler. Jeg anerkender fuldt ud, at det kan være nødvendigt at have en bil for at få enderne til at mødes i en travl hverdag.

Men vi skal arbejde for, at færre sjældnere har brug for deres bil.

For der er, mindst, tre problemer med benzin- og dieselbiler: De forurener den luft, vi indånder, de udleder masser af CO2, og når der er for mange af dem, tager de for meget plads, som vi ellers kunne bruge til byrum og grønne oaser.

Derfor er vi nødt til gradvis at omstille trafikken til mere bæredygtige transportformer. En del af den omstilling er at sætte parkeringspriserne op.

{{toplink}}

Ingen hetz, men høje ambitioner
Flere steder er det blevet beskrevet som hetz af bilisterne, at nogle af beboerlicenserne fordobles fra cirka 2.000 kroner om året til cirka 4.000 kroner om året.

Det er dog en vigtig pointe, at dette kun gælder for de allermest forurenende biler. I den anden ende af skalaen koster en beboerlicens til en elbil næste år 200 kroner for et år, mens vi som noget nyt gør timeparkering gratis for elbiler.

Parkeringspriserne følger med andre ord det udmærkede princip om, at dem, der forurener mest, også skal betale mest.

Vi er nødt til at prioritere de transportformer, som er mindst skadelige for planeten, over dem, der er mere skadelige. 

For vi skal hele tiden arbejde på at gøre det lettere at vælge en anden transportform end benzin- og dieselbiler. Det er ikke hetz af københavnerne – det er byudvikling, der kombinerer høj livskvalitet, god mobilitet og høje ambitioner for den grønne omstilling. 

Forrige artikel Forsker: Derfor ønsker FH og DA mindsteløn i transportsektoren Forsker: Derfor ønsker FH og DA mindsteløn i transportsektoren Næste artikel ITD: Ændringer i godstransportloven er skadelige for branchen ITD: Ændringer i godstransportloven er skadelige for branchen