DTL advarer Ole Birk: Det vil få store konsekvenser at fjerne ITS-løsninger

DEBAT: Det er åbenlyst uhensigtsmæssigt af transportministeren ikke at lade ITS blive benyttet på de danske vejstrækninger. Det vil koste på tidsforbruget i bilerne og forringe mobiliteten til skade for erhvervslivet og væksten, skriver Erik Østergaard, DTL.

Af Erik Østergaard
Administrerende direktør, DTL - Danske Vognmænd

De variable tavler, der er kendt som Intelligent Trafik System (ITS) og som ellers normalt informerer om blandt andet rejsetider, hastighedsgrænser og kø-varslinger på vores veje, vil fremover være slukkede. Det er konsekvensen af, at transportministeren ikke har fundet pengene til den fortsatte drift.

Ud over det åbenlyst uhensigtsmæssige i at have investeret i, opsat og drevet ITS mange steder i landet, for så ikke at benytte dem fremover, så svækker det naturligvis også vores mulighed for – som trafikanter – at tage tidligt og rettidigt bestik af den trafiksituation, som ligger foran os.

Vil betyde langsommere trafik
Jeg ved, at Vejdirektoratet selv forventer, at der kommer en langsommere og mindre jævn afvikling af trafikken som følge af besparelsen. Men besparelserne på ITS-løsninger i form af de variable tavler vil koste. Det vil give flere spildte timer i trafikken, dårligere afvikling af trafikken, forringe trafiksikkerheden, og det vil hæmme den generelle mobilitet og væksten.

Fra DTL - Danske Vognmænds side må vi advare imod, at ITS fremover ikke benyttes på de mange danske vejstrækninger. Det vil koste på tidsforbruget i bilerne og forringe mobiliteten til skade for erhvervslivet og væksten.

Når man med den ene hånd øger trængslen – ved at sænke bilafgifterne og sænke taksten på Storebæltsbroen – så dur det altså slet ikke, at man med den anden hånd svækker et velfungerende bidrag til bedre trafikafvikling.

Store fordele ved variable tavler
Både i regeringens infrastrukturkommission og senere trængselskommission, hvor jeg selv har været medlem, var ITS et af de anbefalede områder at satse på til at sikre bedre fremkommelighed. Spareøvelsen er derfor helt åbenlyst bagudrettet og imod de mange initiativer og tanker, der ellers har været arbejdet med i årevis.

Der er op til 2 procents forbedret trafikafvikling at hente ved brug af ITS på vejene. Det bliver til rigtig mange timer sparet tid over et år. Det er måske ikke meget i den enkelte bil en enkelt morgen i myldretiden. Men med hundredtusindvis af timer over et helt døgn og over hele året – så taler vi virkelig store fordele.

Og når så trafikanterne ovenikøbet har udtrykt tilfredshed med tavlerne og finder dem nyttige og informative i trafikken med de muligheder, det giver for et hurtigt og sikkert overblik over situationen foran en – og dermed mulighed for at finde alternative ruter – så forekommer det ærligt talt som en temmelig uklog beslutning.

Vil gå hårdt ud over hovedstadsområdet
Det ligger næsten i kortene, at også erhvervstrafikken vil blive voldsomt generet. Det giver mere forurening, trængsel og dårligere service og levering. Det er heller ingen hemmelighed, at særligt hovedstadsområdet vil blive ramt.

Her står trafikken i forvejen ofte stille – og det gamle myldretidsbegreb er for længst overhalet indenom. For reelt er trafikken uhyggelig tæt langt det meste af tiden, langt de fleste dage, året rundt. Så her må vi med besparelserne imødese endnu større udfordringer. Det betyder også langsommere reaktionstider for udrykningskøretøjer og redningsarbejde. Det er simpelthen et meget dumt sted at spare.

Jeg må derfor sende en klar appel til transportminister Ole Birk Olesen (LA) og bede ham sætte sig for bordenden med ordførerne, så der kan findes en løsning.

Forrige artikel Vejgodsbranchen: Eksportchauffører skal have særlige EU-regler Vejgodsbranchen: Eksportchauffører skal have særlige EU-regler Næste artikel Danske Havne: Husk, at der skal være plads til både boliger og industri Danske Havne: Husk, at der skal være plads til både boliger og industri