Drivkraft Danmark: Elektrofuels kan blive afgørende for transportens grønne omstilling

REPLIK: Hverken Økologisk Råd eller regeringen adresserer den tunge transport, når de taler om grøn omstilling af transportsektoren. I Drivkraft Danmark tror man især på, at elektrofuels baseret på VE-el kan blive helt afgørende for transportens omstilling, skriver Jacob Stahl Otte.

Af Jacob Stahl Otte
Direktør i Drivkraft Danmark

Det Økologiske Råds direktør Claus Ekman kritiserer her i Altinget regeringens ønske om at hæve kravet til iblanding af biobrændstoffer fra 5,75 procent til 8 procent i 2020. Det gør han med henvisning til biobrændstoffernes bæredygtighed og betydning for NOx-udledningen.

Mens diskussionen om biobrændstoffers bæredygtighed langtfra er ny, er det uvist, hvordan Det Økologiske Råd er kommet frem til, at flere biobrændstoffer skulle medføre mere NOx-udledning.

Hvis iblandingskravet hæves til 8 procent i 2020 og frem, vil det formentlig ske ved, at der fremover iblandes 10 procent bioethanol i benzinen (E10) på tankstationerne i stedet for 5 procent (E5). Dermed vil det øgede iblandingskrav stort set kunne nås med 10 procent bioethanol, kravet om 0,9 procent avancerede biobrændstoffer og cirka 7 procent biodiesel (B7) – ligesom i dag. Da bioethanol ikke fører til mere NOx end benzin, vil en øget iblanding af bioethanol heller ikke føre til mere NOx-udledning.

Selv hvis brændstofleverandørerne fortsætter med E5 som benzinstandard og i stedet øger iblandingen af biodiesel, vil det ikke føre til mere NOx-udledning – tværtimod. Den ekstra biodiesel vil nemlig være HVO, som reducerer NOx.

Førstegenerationsbiobrændstoffer skal udfases
Claus Ekman benytter også lejligheden til generelt at kritisere anvendelsen af førstegenerationsbiobrændstoffer (1G) og skyder især på iblanding af palmeolie, som dog stort set er ophørt i Danmark.

Selvom biobrændstofferne generelt medfører store CO2-reduktioner og står for hele 90 procent af al vedvarende energi i transporten, har Claus Ekman ret i, at ikke alle biobrændstoffer er lige gode. Derfor deler Drivkraft Danmark Det Økologiske Råds ambition om, at 1G-biobrændstoffer skal udfases. Vi mener dog, at det skal ske inden for rammen af de 8 procent, som regeringen foreslår, så 1G gradvist erstattes af avancerede VE-brændstoffer. Ellers går vi glip af CO2-besparelserne på vejen.  

Hvad med den tunge transport?
Den egentlige udfordring for transportens omstilling er den tunge transport, som står for hovedparten af CO2-udledningen, og som ikke vil kunne elektrificeres med batterier. Dette understøttes af den netop udgivne World Energy Outlook fra Det Internationale Energiagentur, som viser, at på trods af elbiler i persontransporten vil efterspørgslen efter flydende brændstoffer stige i den tunge transport og flytrafikken.

Særligt i det lys er det ærgerligt, at hverken regeringen eller Det Økologiske Råd for alvor adresserer den tunge transport – ud over busser.

Skal vi lykkes med de fælles målsætninger om at erstatte fossil energi med vedvarende alternativer inden 2050, skal vi også rykke dér, hvor det er svært. I Drivkraft Danmark tror vi især på, at elektrofuels baseret på VE-el kan blive afgørende for transportens omstilling. Men det kræver, at vi kommer i gang.

Forrige artikel Brancheformand: Grøn omstilling må ikke gå ud over kollektiv trafik Brancheformand: Grøn omstilling må ikke gå ud over kollektiv trafik Næste artikel Forsker: Vi er en cykelnation, som ved for lidt om cykelulykker Forsker: Vi er en cykelnation, som ved for lidt om cykelulykker