DI: Danmark skal være produktionsland

DEBAT: Det styrker danske transportvirksomheder, når produktionserhvervene har gode vilkår i Danmark. Fornuftige rammevilkår skal sikre, at danske virksomheder kan konkurrere med de udenlandske, skriver Michael Svane, branchedirektør for DI Transport. 

Af Michael Svane
Branchedirektør, DI Transport

Danmark skal være et attraktivt produktionsland – også om 10 år. Det er regeringens sigtelinje og dermed ledetråden for arbejdet i det produktionspanel, som regeringen nedsatte for nylig. Panelet har afleveringsfrist maj 2015.

Baggrunden for panelets arbejde er, at siden starten af 00’erne er antallet af beskæftigede inden for produktion faldet med cirka 120.000 personer i Danmark.

Nødvendigheden af at styrke produktionserhvervenes konkurrenceevne er åbenbar. Det kan vi alle profitere af, da produktionsaktivitet også giver arbejdspladser i serviceerhverv, som blandt andet transport.

Produktion og transport hænger sammen
De generelle rammevilkår skal sikre, at danske virksomheder er konkurrencedygtige med udenlandske, anføres det i kommissoriet for produktionspanelet. Kommissoriet nævner også eksplicit transporterhvervet. Har produktionserhvervene gode vilkår i Danmark, så styrker det naturligvis danske transportvirksomheder. Så bliver der mere gods at transportere såvel på vej og bane, som til søs og i luften.

Transporterhvervets fremtid må, når talen falder på fremtiden, naturligt ses i sammenhæng med de erhverv, som transporten betjener.

Derfor arbejder vi i DI ud fra den grundopfattelse, at det, som gavner produktionserhvervene, også tjener transporterhvervet på tværs af alle transportformer. Det er lige så naturligt og nødvendigt, som når den enkelte vognmand eller speditør har et tæt samarbejde med kunderne. Vi er afhængige af hinanden.

Effektive transportløsninger
Hvad kan vi så bidrage med som transporterhverv?

Vores bidrag består i at sikre effektive transportløsninger inden for alle transportformer, hvad enten transporten går til Brande, Bruxelles eller Beijing.

Det kræver naturligvis, at danske transportvirksomheder er konkurrencedygtige. Vi kommer ikke uden om prisen, men der er efter min opfattelse mange andre områder, hvor de danske transportvirksomheder og deres mange dygtige medarbejdere kan gøre sig gældende. Det gælder forskellige former for specialtransporter og andre transporter, hvor særlige kompetencer er i spil.

De seneste år har der været fokus på øget produktivitet samt grøn omstilling i transportsektoren.

Begge fokusområder vil være med til at tegne rammerne for fremtidens godstransport. Jeg er ikke i tvivl om, at den samlede forsyningskæde kommer endnu mere i spil. Tilsvarende gælder et endnu tættere samspil mellem de forskellige transportformer.

Kravene fra kunderne vil ikke blive mindre. Tværtimod. Det skal vi ikke frygte i transporterhvervet!

Konkurrence er vejen frem
Konkurrence er midlet til at udvikle sin virksomhed og dermed differentiere sig fra konkurrenter inden for eget erhverv, hvad enten de kommer fra Danmark eller udlandet. Danmark som produktionsland og dygtige og kompetente transportvirksomheder i Danmark er to sider af samme sag.

Vi har brug for at være med i fortællingen om Danmark som produktionsland!

Forrige artikel Folketinget må træde i karakter over for politiet Folketinget må træde i karakter over for politiet Næste artikel Speditører: Logistikkommission viser vejen til velstand Speditører: Logistikkommission viser vejen til velstand