DF: Kollektiv trafik og privatbilisme er ikke modparter

DEBAT: Det vil være befriende, hvis vi ikke skal opleve kollektiv trafik og privatbilisme som modparter. Tænk dem mere ind i hinanden for at sikre en lav glidende overgang, skriver Hans Kristian Skibby (DF).

Af Hans Kristian Skibby (DF)
Transportordfører 

Langt de fleste virksomheder, kommuner og ikke mindst borgere var superglade, da den tidligere regering tilbage i marts måned 2019 indgik en solid og velforberedt infrastrukturaftale med Dansk Folkeparti.

En aftale, som ville betyde investeringer på omkring 110 milliarder kroner frem til 2030. Efterspørgslen på infrastrukturinvesteringer var omfattende og forhandlingerne dybsindige.

Derfor var transportaftalen ventet med spænding, og vi fik virkelig mange gode initiativer med ind i aftalen. Ja, faktisk var aftalen en form for statusopdatering på nærmest alle større infrastrukturelle udfordringer i hele Danmark.

Der var dog desværre ikke en afklaring omkring finansiering/renovering af Østbanen på Sjælland og en længe ventet opgradering af jernbanen med et dobbeltspor imellem Padborg og Tinglev. 

Begravede famøs togbro
Ligeledes kunne vi med den blå infrastrukturaftale begrave planerne om den famøse togbro over Solbjerg Sø syd for Aarhus, men derimod holde fast i et nyt togstop i Stilling, som skulle anlægges efter forbillede af den i Hørning.

Vi kunne også se frem til investeringer på Skanderborg Station og fortsat investere fornuftigt i de regionale og lokale togforbindelser.

Alt sammen til gavn og glæde for brugerne af den lokale og regionale togtrafik. Hvis vi virkelig ønsker at få passagererne tilbage i togene, ja, så fordrer det jo, at vi leverer en god service med tilpas mange togstop og togafgange.

Ligeledes at noget så simpelt som rengøringsstandarden opleves på et tilstrækkeligt niveau. Når toiletterne opleves beskidte, ja, så bliver kunder ikke overraskende langt væk. Så vi skal arbejde med den samlede kvalitetsstandard på den kollektive trafik.

Men vi kunne også med aftalen se frem til det tredje spor på E45 fra Randers i nord til Vejle i syd, hvor man netop nu barsler med VVM-undersøgelsen.

S-regeringen har skrottet aftalen
Desværre betød folketingsvalget i juni måned 2019, at flertallet forsvandt. I Dansk Folkeparti havde vi håbet, at den nye transportminister, Benny Engelbrecht (S), havde fastholdt de mange forbedringer og bygget videre på aftalens grundvilkår.

Desværre ville Socialdemokraterne det anderledes og skrottede hele aftalen. Ja, transportministeren udmeldte ligefrem, at alt var i spil – og aftalepapiret blankt. Dog fortsatte forundersøgelsen af en kommende kattegatforbindelse uændret.

I Dansk Folkeparti anser vi det for bydende nødvendigt, at vi i de kommende år holder fast i de mange infrastrukturelle investeringer.

Regeringen ser desværre ud til at have parkeret transportpolitikken ovre hos Enhedslisten, SF og Alternativet, der nærmest elsker at hade biler, gummihjul og asfalterede vejforbindelser.

Vi er nødt til at sikre, at ikke alle midlerne til infrastruktur ender på kollektive togforbindelser og udvikling af cykelparkering i de store universitetsbyer. 

Invester i efterspurgte transportformer
Derimod skal vi investere klogt i de transportformer, som der efterspørges i alle geografiske egne af landet.

Ikke mindst trængselsudfordringer, pendlerbehov og investeringer i trafiksikkerhed og støjdæmpende foranstaltninger bør opprioriteres.

Ligeledes skal byerne "åbnes for cyklerne", og der skal være parkeringsfaciliteter de rigtige steder til biler – og nok af dem.

Hvor vil det være befriende, hvis vi fremadrettet ikke skal opleve kollektiv trafik og privatbilisme som modparter, men derimod bør vi tænke dem mere ind i hinanden og sikre "glidende overgange" fra den ene transportform til den anden.

Dansk Folkeparti ser frem til forhandlinger – og en ny aftale med stor entusiasme. Hvad venter vi på?

Forrige artikel ITD om infrastrukturen: Vi har allerede spildt for meget tid ITD om infrastrukturen: Vi har allerede spildt for meget tid Næste artikel V: Danmarks mobilitet er faretruende lav V: Danmarks mobilitet er faretruende lav