Delebilfonden LetsGo: Delebiler er genvejen til færre biler

DEBAT: Der er brug for at ændre fokus fra flere biler til bedre og grønnere mobilitet. Delebiler kan spille en stor rolle, hvis lovgivning og rammevilkår følger med, skriver Bjarke Fonnesbech.

Af Bjarke Fonnesbech
Administrerende direktør, delebilfonden LetsGo

Der er landet gode og grønne aftaler på transportområdet på det seneste. Blandt andet om bilafgifter, der favoriserer elbiler og en stor pulje til supercykelstier. Målet er cirka 750.000 flere elbiler på de danske veje i løbet af de næste ti år, og det hepper vi på i LetsGo. 

Ambitionerne rokker bare ikke ved et kæmpe problem: At det samlede antal biler vokser. Forventningen er 700.000 flere biler i 2030, og at lige så mange som i dag vil køre på benzin og diesel. Vi kan altså se frem til endnu mere trængsel, kødannelse og kamp om p-pladser, mens den grønne effekt af elbilerne formentlig bliver ædt op af en bilpark på speed. 

Behov for paradigmeskifte
I København har kun 29 procent af husstandene egen bil. Alligevel er det p-pladser, veje og infrastruktur, der propper byen til. Ifølge Københavns Kommunes cykelregnskab for 2018 optager vejbanerne 54 procent af det samlede vejareal, og kantstensparkeringen lægger beslag på 12 procent, mens cykelstierne har syv procent.

Københavnernes foretrukne transportmiddel er cyklen, men i mange beboelsesgader er det direkte farligt at bruge den, fordi parkerede biler levner meget lidt plads. Skal biler, der holder stille 95 procent af tiden, optage så meget plads? Bør byens indretning ikke understøtte den måde, indbyggerne transporterer sig på?

Der er virkelig brug for et paradigmeskifte, hvis vi vil have mindre trængsel og bedre mobilitet i byerne – blandt andet med sikre cykelstier, effektiv kollektiv transport og langt flere delebiler. 

Lav stampladser og fjern momsen  
Én delebil med fast stamplads erstatter fem til ti privatbiler, ifølge Københavns Kommune. 10.000 delebiler med fast stamplads kan altså fjerne op imod 100.000 biler fra byens gader. Det løser ikke hele problemet, men i et tæt samspil med de andre grønne transportformer bidrager delebiler markant til fremkommelige byer med god plads og bedre luft. 

Hvis vi skal forløse delebilernes fulde potentiale på den grønne mobilitetsdagsorden – og det er vores mission – har vi brug for politisk opbakning og ’commitment’ fra både Christiansborg og kommunerne. 

Start for eksempel med at fjerne momsen på delebiler, der kan dokumentere en væsentlig effekt på det generelle bilejerskab, så de beskattes på lige fod med taxi, kollektiv transport og flyrejser, og gør det nemmere at opsætte mange flere el-delebiler. Hvad med at øremærke en pulje til ladestandere, der er dedikeret til delebiler, nu hvor udrulningen af ladeinfrastruktur alligevel skal fastlægges?  

Det er også helt oplagt at se på planlovens krav om, hvor mange p-pladser en bygherre skal etablere ved nybyggeri i byen. Hvorfor ikke vende bøtten om? Sæt i stedet et loft på, hvor mange p-pladser, man overhovedet må anlægge - og stil krav om etablering af delebiler i tilknytning til ejendommen.

Løsningerne findes
Højere priser på beboerlicenser til parkering kan også begrænse antallet af privatbiler inde i byen. Det samme kan man opnå med trafik-øer i beboelseskvarterer, hvor biler kun kan komme ind og ud fra én større vej. I belgiske Gent har seks af den slags trafikøer reduceret biltrafikken markant i myldretiden og øget brugen af kollektiv transport og cykler.  

Med færre biler kan vi nedlægge parkering i beboelsesgaderne og i stedet bruge pladsen til for eksempel cykler, gående og grønne områder. Der er masser af grønne håndtag at skrue på. Og mange af løsningerne på, hvordan vi som samfund kan bruge delebilerne til at fremme borgernes og den grønne mobilitet, findes allerede.

Det samme gør efterspørgslen på simple, bæredygtige hverdagsløsninger, hvor flere deles om færre ting. Nu mangler vi kun, at lovgivning og rammebetingelser følger trop, så vi kan speede arbejdet med grøn mobilitet op. Det kan kun gå for langsomt.

Forrige artikel Komitéformand: Næstved-Rønnede-motorvej kan blive Danmarks grønneste Komitéformand: Næstved-Rønnede-motorvej kan blive Danmarks grønneste Næste artikel Danske Handicaporganisationer: Gør togstationerne tilgængelige for alle Danske Handicaporganisationer: Gør togstationerne tilgængelige for alle