Danske Speditører: Der er behov for en øget indsats for at tiltrække unge mennesker til chaufførfaget

Manglen på både chauffører og lagermedarbejdere er på alle måder uhensigtsmæssigt. De to personalegrupper er helt centrale medarbejdere for at værdi- og forsyningskæden holdes intakt, skriver Martin Aabak.

Transportkapaciteten er udfordret. Der er lang leveringstid på nye lastbiler, og der er mangel på chauffører. Torsdag har transportminister Trine Bramsen (S) inviteret politikere, myndigheder og transportorganisationerne til høring om løsningen af udfordringen med mangel på chauffører.

Det er et godt initiativ. For vi mangler 2000 til 3000 chauffører i Danmark, og inden for få år er der brug for yderligere 4000 nye chauffører blot for at erstatte dem, der går på pension. Hertil skal lægges behovet for flere lager- og logistikoperatører.

Det er er ikke et problem, som kun er afgrænset til Danmark. Forskningsgruppen Transport Intelligence vurderer, at der i Europa lige nu er behov for yderligere 400000 lastbilchauffører. Samtidig er der næppe tvivl om, at behovet forstærkes af det pandemi-inducerede boom i online shopping.

Manglen på både chauffører og lagermedarbejdere er på alle måder uhensigtsmæssigt. De to personalegrupper er helt centrale medarbejdere for at værdi- og forsyningskæden holdes intakt.

OECD har allerede peget på den stigende inflation som konsekvens af den begrænsede transportkapacitet. Derfor skal vi yde en indsats for at tilvejebringe flere hænder, uden at lønningerne og dermed transportomkostningerne stiger dramatisk.

Flere skal tiltrækkes til faget
Der er behov for en øget indsats for både at tiltrække unge mennesker til faget og en indsats for at forbedre kompetencerne hos potentielle medarbejder, som er kommet lidt op i årene.

I transport- og speditionsbranchen er vi blevet bedre, og vi vil gerne gøre det endnu bedre. Flere tiltag vinder indpas i mange virksomheder. For eksempel tilrettelæggelse af arbejdstiden så også fritids- og familielivet kan passes og generelt bedre arbejdsforhold.

Politisk er det en udfordring at tydeliggøre transportbranchens enorme betydning for samfundet. Den økonomiske betydning er velkendt, men omtales alligevel sjældent.

Det skal vi ændre for eksempel i forbindelse med de kommende forhandlinger om rammerne for CO2-reduktion, hvor vi også skal tale om værdien af transport, og hvordan vi i sektoren selv går foran med den grønne omstilling.

Politikerne skal også hjælpe. Der skal nemlig etableres flere sikrede rastepladser, som chaufførerne kan benytte, når køre- og hviletidsbestemmelserne skal overholdes. Og så skal vi undgå utilsigtede politiske benspænd.

Lad mig give et eksempel. Primo februar trådte yderlige en del af EU’s vejpakke i kraft. Det betyder, at lastbiler og chauffører hver ottende uge skal returnere til hjemlandet.

En bestemmelse som med stor sandsynlighed øger transportomkostningerne yderligere, men som også ruller et teknisk indviklet regelsæt ud, som med sædvanlig dansk nidkærhed kontrolleres, og selv bagatelagtige fejl sanktioneres med ganske betydelige bøder til chaufførerne. Det er ikke befordrende for rekrutteringen af nye chauffører.

Ét initiativ er ikke nok
Danske speditionsvirksomheder og Danske Speditører har i øvrigt en lang historik bag sig, hvor vi sammen er gået ind og har taget ansvar for speditørelevuddannelsen. Der har i mange år eksisteret et samarbejde imellem branchen forankret i Danske Speditører og udbyderne af uddannelsen.

Det har resulteret i, at vi i dag har måske verdens bedste speditøruddannelser med et meget lille frafald. Branchen bidrager til skolerne med opdateret stærk faglighed og specialiserede undervisere. Skolerne giver feedback til branchen om, hvad de kan og skal gøre for at forberede deres elever bedst muligt til uddannelsesforløbet.

{{toplink}}

Denne vekselvirkning skolen og brancherne imellem resulterer i et uddannelsesmiljø præget af høj faglighed med dygtige undervisere, og elever som er forberedte og klar på at tage udfordringen op. Den form for vekselvirkning og samarbejde kan overføres til andre dele af transportbranchen.

Medarbejdermanglen er ikke en udfordring, som vi løser med et enkelt initiativ. Men med en række indsatser kan vi i fællesskab komme i mål.

Forrige artikel Triangle Energy Alliance: Lad os få produktion af Power-to-X til Trekantområdet Triangle Energy Alliance: Lad os få produktion af Power-to-X til Trekantområdet Næste artikel Rådgivere: Et opgør med den traditionelle opdeling af transportformerne vil modernisere dansk infrastruktur Rådgivere: Et opgør med den traditionelle opdeling af transportformerne vil modernisere dansk infrastruktur