Dansk togdrift – bedre end sit rygte

DEBATPANEL: Trafikordfører for Socialdemokraterne Rasmus Prehn slår et slag for den kollektive trafik i Danmark. Den er langt bedre, end man går og tror, lyder budskabet.

Af Rasmus Prehn
Medlem af Folketinget og trafikordfører for Socialdemokraterne.

Dansk togdrift er langt bedre end sig rygte. Det kan jeg sige efter her i sommer at have tilbragt en lille uge med at afprøve store dele af det danske tognet. I modsætning til, hvad jeg måske nok havde regnet med, oplevende jeg ikke nogen forsinkelser. Derudover talte vi med mange passagerer, der med erfaring som daglige brugere af toget kunne berette, at der generelt var rettidighed og god service i de tog, de kørte med.

Alle steder mødte jeg dygtige medarbejdere, der kunne oplyse om videre forbindelser mm. samt flere steder kunne orientere hele toget over højtaleren på både dansk, engelsk og tysk. På baggrund af mine oplevelser og de mange, jeg har talt med, mener jeg at kunne sige, at dansk togdrift er bedre end sit rygte. Det gælder, hvad enten vi taler om DSB, Arriva eller de mange lokal- og privatbaner. Der er naturligvis altid plads til forbedringer.

Stadig plads til forbedringer
Trods de flotte stationsbygninger rundt i landet, er der desværre en tendens til, at der flere steder ikke er et ordentligt niveau af rengøring, ligesom det er et problem, hvis der ikke adgang til toiletter, kiosk eller billetkøb.

Det må da være minimum, at der på alle stationer er adgang til at komme på et ordentligt og pænt toilet. Ikke alle passagerer er fortrolige med mobiltelefoner og computere og kan købe billet ad den vej eller få adgang til de attraktive rabatter, som fx DSB tilbyder, hvis man bruger nettet. Det kan være en barriere for flere. Derfor bør det undersøges, om fx trafikselskaberne kunne udvide det gode samarbejde, de mange steder har med kiosker, supermarkeder mm., så man også der kan købe billet og sågar få sit rejsekort fyldt op.

Netop rejsekortet, der er helt nyt, oplevede jeg mange, der havde en holdning til. Typisk er dem, der har fået det til at virke, glade og begejstrede over de nye muligheder, mens andre er skeptiske og netop frustrerede over, at de ikke kan købe eller fylde det op på deres lokale station. Under alle omstændigheder er der ingen tvivl om, at fremtiden bliver langt mere elektronisk, men det skal ske i et tempo, så passagererne kan være med.

Derudover er der et hav af ekstra ønsker. De steder, hvor der er internet ombord på toget, er det en fornøjelse, og derfor er det glædeligt, at DSB er i gang med at gøre dette landsdækkende. Det skal vi fra politisk side søge at bakke op om også andre steder. Endeligt betyder det meget, at der i toget er adgang til at få ladet sin computer eller telefon op. Ordentlig information på perronerne, så man let kan finde frem til det tog, man skal med, og orientere sig i forbindelse med et togskifte, betyder rigtigt meget. Flere steder bør denne indsats styrkes.

Transporter skal kombineres
Endeligt er der et kæmpe potentiale i forbindelse med kombinationen af tog og bil eller tog og cykel. Derfor bør parkeringsfaciliteterne for både biler og cykler forbedres. Og i de større byer kunne det være gavnligt, hvis man også let og hurtigt kunne leje en cykel og dermed hurtigt komme videre til sin aftale eller som turist til den attraktion, man er på jagt efter.

Slutteligt vil jeg gerne slå et slag for at tage toget i ferierne. Det er en herlig måde at opleve landet og danskerne på. Det er fleksibelt, behageligt og afstressende. I Danmark burde vi gøre langt mere ud af togferie. Fx ved at have flere sommerkort og øvrige rabatter, hvor turister kan køre med tog ud i sommerlandet, få en herlig oplevelse og fylde togene op, nu når hverdagens pendlere ikke er der.  

Forrige artikel Kommunal vejvedligeholdelse er udfordret Kommunal vejvedligeholdelse er udfordret Næste artikel Ferietrafikkens CO2-regnskab bliver glemt