Dansk Luftfart: Gør Danmark til et attraktivt luftfartsland

TRANSPORTDEBATTEN: Det skal gøres mere interessant for luftfartsselskaber og andre luftfartsrelaterede servicevirksomheder at etablere sig i Danmark, skriver Michael Svane, direktør for Dansk Luftfart.

Af Michael Svane
Direktør, Brancheforeningen Dansk Luftfart

Ifølge en analyse fra Oxford Economics skaber luftfartserhvervet i dag 45.000 job og bidrager med ca. 20 mia. kr. til det danske BNP.

Og ikke nok med det - luftfarten er en afgørende forudsætning for, at dansk erhvervsliv kan nå de stadig fjernere markeder, vi som åbent og eksportorienteret samfund er så afhængige af.

Luftfarten indtager en helt central placering i erhvervslivet og dermed for vores vækst og velstand.

Syndebuk
Men hvis man skal dømme ud fra den generelle samfundsmæssige og transportpolitiske debat, er luftfarten trods dette ikke særlig meget i det store strategiske søgelys.

I offentligheden, medierne og transportpolitikken er fokus mere rettet på vej- og banetrafikken inden for landets grænser, mens luftfarten efterhånden mest er prügelknape i spørgsmål om passagerrettigheder og økonomisk kompensation af passagerer, der er blevet forsinket på rejsen.

Sidstnævnte er selvfølgelig også relevante sager, men hvis vi ikke retter blikket mod de strategiske spørgsmål og de trusler og muligheder, luftfarten står over for, risikerer vi at miste arbejdspladser, BNP-bidrag og fremtidigt vækstgrundlag.

Der skal ske noget
Værdikæden i dansk-baseret luftfart er under voldsomt pres fra mange sider, og derfor bør der skabes politisk prioritering på at udforske og udnytte de muligheder, der ligger i en offensiv luftfartsstrategi.

Netop den intakte værdikæde er helt vital.

Dansk luftfart mønstrer succesfulde nichevirksomheder.

Men på længere sigt forudsætter det et erhverv med en kritisk masse, hvor der er volumen til at fastholde og videreudvikle de kompetencer, der er nødvendige for at fostre den vigtige underskov af små og mellemstore virksomheder, der kan udforske de værdiskabende nicher.

Så der må ske noget.

Selv om vi skal kvittere for de store samfundsmæssige investeringer i landinfrastrukturen, der giver flere danske lufthavne tilgængelighedsforhold i verdensklasse, og for de forbedringer i rammevilkårene, der trods alt er sket de senere år, er det langt fra nok.

Gør Danmark mere attraktivt
Hvis vi skal have vendt trusler til muligheder, må vi gøre Danmark til et attraktivt luftfartsland.

Det skal gøres mere end interessant for luftfartsselskaber, teknologivirksomheder, vedligeholdelsesvirksomheder, offshore-virksomheder og andre luftfartsrelaterede servicevirksomheder at etablere sig i Danmark.

For eksempel kan det gøres nemmere at registrere fly, den allerede fortrinlige myndighedsbehandling kan måske gøres endnu bedre, og måske kan der slås et slag for, at Danmark genvinder sit ry som et åbent og venligt destinationsland.

Blot for at nævne et par fokusområder.

Vi opfordrer derfor til, at der mobiliseres maksimal politisk prioritering af Danmark som attraktivt luftfartsland.

Vi skal nok bidrage med alt, hvad vi kan. Og det er i øvrigt gjort før - men bare for søens folk. Så der er inspiration at hente.

Forrige artikel EL: Brug for en fast hånd på rattet EL: Brug for en fast hånd på rattet Næste artikel Danske Havne: Transportpolitikken mangler internationalt udsyn Danske Havne: Transportpolitikken mangler internationalt udsyn