Dam sikrer aftale om trafikmilliard

AFTALE: Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) har netop præsenteret den nye trafikaftale med Enhedslisten og Dansk Folkeparti. Dansk Erhverv tror ikke, at aftalen vil få nævneværdig effekt.

Det var en tilfreds transportminister, der kl. 10 tirsdag formiddag præsenterede regeringens aftale med Dansk Folkeparti og Enhedslisten, der udmønter den såkaldte trafikmilliard.

"Jeg er godt tilfreds med den her aftale. Vi har sikret, at Hypercardet kan køre videre, og vi har haft fokus på at lægge en god strategi for fremtiden," sagde transportminister Henrik Dam Kristensen (S).

Efter betalingsringens fald i februar blev regeringen enig med de to partier om at finde én milliard kroner om året ved at stramme reglerne for leasingbiler. Parterne aftalte dengang, at milliarden skulle deles i to puljer, med en halv milliard til at forbedre den kollektive trafik og en halv milliard til at gøre billetpriserne billigere. Begge dele med start fra 2013.

Derudover indbringer leasingstramningen 600 millioner kroner i 2012, som udelukkende skal gå til forbedringer af trafikken.

Dansk Folkeparti glæder sig også over aftalen, som partiet lægger vægt på, fordeler midler til hele landet.

"Det har været vigtigt for Dansk Folkeparti, at landdistrikterne også er inddraget i den her aftale," sagde trafikordfører Kim Christiansen (DF) under pressemødet.

Dansk Erhverv: For få midler
Aftalen er kommet på plads efter et længere forhandlingsforløb, hvor både midler til de skandaleombruste IC4-tog samt Hypercard til unge studerende helt tydeligt har delt parterne.

Der blev ingen midler til IC4, men Hypercardet er derimod forlænget med aftalen, ligesom der blandt andet er fundet penge til at forbedre den regionale togtrafik, til nye letbaner, til indkøb af eltog samt til de såkaldte supercykelstier i København, Odense og Århus.

Allerede i forbindelse med præsentationen møder aftalen imidlertid kritik. Dansk Erhverv mener således, at selvom aftalen er bedre end ingenting, så rækker en milliard om året ikke.

"Aftalen er fuld af gode intentioner og rigtige tanker. Forligsparterne har dog tydeligvis ikke haft penge nok at gøre godt med," siger chefkonsulent Jesper Højte Stenbæk, Dansk Erhverv, i en pressemeddelelse.

Læs hele aftalen her.

,

Forrige artikel Det skal trafikmilliarden bruges til Næste artikel WHO: Dieselos er kræftfremkaldende