CONCITO: Bilafgifter skal følge med teknologiudviklingen

TRANSPORTDEBATTEN: Det er vigtigt, at både EU-regler og den danske skattepolitik går hånd i hånd for at sikre, at markedet for elbiler udvikles, skriver chefkonsulent hos CONCITO, Susanne Krawack.

Af Susanne Krawack
Chefkonsulent, CONCITO

Der kommer masser af små energiøkonomiske biler ind i bilparken i disse år, men desværre er skattereglerne sådan skruet sammen, at det endnu ikke har ført til reduktion af CO2-udledningen fra persontransporten.

De meget billige energiøkonomiske biler betyder, at der købes flere biler, og det betyder, at transportomfanget stiger.

Selv om de mange små biler kører længere på literen, er det ikke tilstrækkeligt til, at det samlet set fører til en reduktion af CO2-udledningen fra persontransporten.

Det svarer meget godt til, hvordan det ofte går, når der indføres bedre teknologier.

Der er en tendens til, at den øgede effektivitet blot resulterer i merforbrug.

Tæt samarbejde
Når det handler om grøn omstilling i transportsektoren, bør mindre CO2-udledende energiformer selvfølgelig komme klimaet til gode.

Men det kræver, at vi får et tæt samarbejde mellem skattepolitikken og teknologiudviklingen. Skattepolitikken skal hele tiden have fokus på at give forbrugerne et klart incitament til at bidrage til den grønne omstilling gennem deres forbrugsvalg.

Konkret betyder det her og nu, at registreringsafgiften bør justeres i takt med teknologiudviklingen, så det kun er de mest energiøkonomiske biler, der slipper for høj registreringsafgift.

I dag er den sådan, at biler, der kører mere end 16 km/l får en reduktion i registreringsafgiften.

Det var energieffektiviteten i de mest energiøkonomiske biler i 2007, da reglen blev indført.

Men teknologiudviklingen siden 2007 betyder, at de mest energiøkonomiske biler kører langt længere på literen, og der bør registreringsafgiften jo følge med teknologiudviklingen, hvis vi skal fremme den grønne omstilling.

EU-reguleringer
Grunden til, at der nu er kommet mange energiøkonomiske og langt flere typer af elbiler på markedet, er den regulering, som gennemføres i EU.

Det danske marked er alt for lille til at have nogen effekt på, hvad bilproducenterne udvikler af nye modeller.

Derfor er EU-reguleringen af bilers CO2-udledning meget vigtig og bakkes også op fra dansk side.

Men der skal mere end energiøkonomiske benzin- og dieselbiler til for at sikre, at vi også kan køre bil i et fremtidigt lavemissions-samfund.

Det er meget vigtigt, at der kommer et marked for elbiler, så de bliver billigere, og batterierne kan blive mere effektive end de er nu.

Der er allerede godt gang i den udvikling, men der skal et stadigt pres på personbilernes værdikæde for at fastholde denne udvikling.

Derfor er det vigtigt, at både EU-regler og den danske skattepolitik går hånd i hånd for at sikre, at dette marked udvikles.

Forrige artikel Luftkvaliteten afhænger af mange faktorer Luftkvaliteten afhænger af mange faktorer Næste artikel FDM: Grøn omstilling kræver omtanke FDM: Grøn omstilling kræver omtanke