Business Danmark: Regeringen benytter fotovogne til at dække egne udgifter
DEBAT: Regeringen vil blandt andet finansiere et nyt politiforlig ved at opsætte 25 ekstra fotovogne til fartkontrol, men det er et skråplan. Vil regeringen have flere penge i kassen eller øge trafiksikkerheden?, spørger Lars Bundgaard.
Af Lars Bundgaard
Vej og trafikpolitisk formand i Business Danmark
Regeringen er kommet med et udspil til et nyt politiforlig – et udspil, som er svært ikke at være uenig i, og som skal sørge for, at vi føler os trygge og sikre, når vi færdes på gader og stræder. Men måden man finansierer sådanne tiltag på, blandt andet ved opsætning af 25 ekstra fotovogne til fartkontrol, er i den grad et skråplan.
Skal vi nu til at budgettere med at folk overtræder lovgivningen, ovenikøbet fartgrænserne. For hvad nu hvis flere overholder lovgivningen, i dette tilfælde overholder fartgrænserne, er det så ærgerligt, fordi så bliver konsekvensen et stort rungende hul i statskassen.
Der skal ikke herske tvivl om, at vi alle skal overholde gældende færdselsregler. I Business Danmark varetager vi 30.000 sælgeres interesser – rigtig mange af disse er udstyret med en firmabil, og mange af disse overholder i dag også færdselsreglerne – selvfølgelig gør de det, for kommer der klip i kørekortet er konsekvenserne skyhøje for så mister de bilen og nok også deres arbejde.
Tvivlsomme pengemaskiner
Fra et trafiksikkerhedsmæssigt perspektiv handler det om at øge sikkerheden – navnlig på farlige vejstrækninger - ikke om at skabe nogle pengemaskiner, der skal dække nogle faste udgifter.
Da en tidligere regering for fem år siden øgede antallet af fotovogne fra 25 til 100 steg antallet af bøder fra 200.000 til 500.000, men gjorde det trafiksikkerheden større eller reducerede antallet af trafikdræbte – næppe.
Undersøgelser viser derimod at stærekasser har en god effekt – når disse er synlige – så hvorfor ikke gå mere i den retning. Sæt ind ved skoler og vejarbejder, hvor vi notorisk ved, der er risiko for et møde mellem hårde og bløde trafikanter.
Som firmabilist med mange timers daglig kørsel på vejene, kan man godt stå tilbage med spørgsmålet, hvad vil regeringen med dette forslag – have flere penge i kassen eller øge trafiksikkerheden?