Asfaltindustrien: Varmepakken skubber klimaet og asfaltarbejdere ud på et sidespor

Man giver hundredvis af asfaltarbejdere vinterhjælp med den ene hånd, og med den anden ender man med at fjerne deres arbejde i det nye år. Det er en iskold skulder til landets asfaltarbejdere i en i forvejen kold tid, skriver Anders Hundahl.

Efteråret er landet, og vi står midt i en valgkamp. For nyligt fik truslen om kolde stuer og tårnhøje varme- og elregninger et bredt politisk flertal i Folketinget til at komme med en hjælpende hånd til danskerne. En vinterhjælpepakke, som både skal forhøje børnechecken og give mulighed for at låne penge til varmeregningen.

Intentionen med vinterpakken er god nok. Stort set alle danskere er inflationsramt og vil mærke de højere elpriser på deres økonomi, og det er derfor nødvendigt i en periode at spare andre steder.

Den kommende vinter er nemlig den største udfordring lige nu, men efter aftalen står julen hverken til at blive varm eller god for en stor gruppe danskere.

Ifølge aftalen skal de danske vej- og jernbanenet vedligeholdes for 520 millioner mindre end planlagt. Den halve milliard skal medfinansiere varmepakken, og så hurtigt kan store dele af ordrebøgerne forsvinde for landets asfaltvirksomheder.

Man giver altså hundredvis af asfaltarbejdere vinterhjælp med den ene hånd, og med den anden ender man med at fjerne deres arbejde i det nye år. Det er en iskold skulder til landets asfaltarbejdere i en i forvejen kold tid.

Konsekvenser for klimaet
Men det er ikke kun asfaltarbejdere, der vil blive ramt af en ellers nødvendig aftale. Det vil vores vejnet og klima også.

De danske veje skal alene bære 350 millioner kroner af finansieringen. Nedslidte veje vil man i 2023 køre ud og lappe i stedet for at gennemføre den planlagte udskiftning til en belægning med lavere rullemodstand, der sparer tusindvis af tons CO2.

{{toplink}}

Det kommer til at kunne mærkes, og i vores øjne bærer vejområdet en uforholdsmæssig stor del af den samlede finansiering. Regningen for at sikre varme stuer burde fordeles mere ligeligt mellem direktorater og styrelser. Der er nemlig ikke meget ved en varm stue, hvis det sker på bekostning af ens arbejde.

Jeg appellerer derfor til, at partierne bag aftalen hjælper med at undgå denne katastrofale situation. Det er halvdelen af Vejdirektoratets budget til belægninger i 2023, der er forsvundet.

Det er ikke fair i en tid, hvor vi skal stå sammen om at løse udfordringerne.

Forrige artikel Autobranchen: Manglen på mekanikere truer mobiliteten og den grønne omstilling Autobranchen: Manglen på mekanikere truer mobiliteten og den grønne omstilling Næste artikel Grønne aktører: Store motorvejsbyggerier bør sættes på pause indtil 2025 Grønne aktører: Store motorvejsbyggerier bør sættes på pause indtil 2025