Aktører: Cykling mindsker sygdomme og forurening – og derfor bør politikerne forbedre cykelinfrastrukturen

Cykling har mange gavnlige effekter på både folkesundheden, klimaet og trængslen i storbyerne. Derfor bør politikerne sikre bedre infrastruktur, og virksomhederne opfordre medarbejderne til at hoppe op på jernhesten, skriver Jesper Kronborg, Rasmus Prehn og Kenneth Øhrberg Krag.

I disse tider, hvor vi står over for komplekse udfordringer som klimaforandringer, trængsel på vejene og en stigende sundhedskrise, bør vi se på løsninger, der kan tackle disse problemer samtidig.

Én sådan løsning ligger lige foran os: cykling. Det er på høje tid, at vi tager cyklen tilbage som et centralt element i vores hverdagstransport, og det er netop det, Cyklistforbundets kampagne "Vi cykler til arbejde" i maj måned understreger.

Cykling har et enormt potentiale til at forbedre vores folkesundhed. I en tid hvor livsstilssygdomme som diabetes og hjertekarsygdomme er stigende, er det afgørende at fremme fysisk aktivitet.

Folkesundhedsforsker Bente Klarlund har blandt andet dokumenteret, at en halv times motion om dagen vil nedbringe risikoen for en række kræftsygdomme, diabetes og hjerte-kar-sygdomme med op mod 45 procent.

Cykling er en fantastisk måde at inkorporere motion i hverdagen på, samtidig med at det er skånsomt for kroppen. Regelmæssig cykling styrker hjertekarsystemet, forbedrer konditionen og kan endda have positive effekter på mental sundhed. Ved at fremme cykling som et attraktivt alternativ til bilkørsel kan vi bidrage til at skabe en sundere befolkning. {{toplink}}

Vi kan lette forurening, støj og stress

Men cykling handler ikke kun om sundhed. Det er også en nøgle til at løse trængselsproblemerne på vores veje. I takt med at byerne vokser og flere mennesker pendler til og fra arbejde, stiger biltrafikken og dermed trængslen på vejene mere og mere.

Dette fører ikke kun til frustration for bilisterne, men også til forurening, støj og stress. Ved at opfordre flere til at tage cyklen i stedet for bilen, kan vi reducere trængslen på vejene markant. Det frigiver plads, mindsker forurening og gør vores byer mere levende og attraktive.

Desuden kan øget cykling også bidrage til at forbedre mobiliteten i Danmark. Cyklen er en fleksibel og omkostningseffektiv transportform, der kan bruges overalt og af alle. Ved at investere i bedre og mere sammenhængende cykelinfrastruktur, der integreres med de kollektive transportformer, og ved at skabe sikre cykelstier kan vi gøre det lettere og mere sikkert for folk at vælge cyklen som deres foretrukne transportmiddel.

Dette vil ikke kun gavne individuelle cyklister, men også styrke samfundets mobilitet som helhed ved at reducere trængsel og forbedre adgangen til transport for alle.

Politikere skal investere i cykelinfrastruktur

Vi må ikke undervurdere potentialet i at fremme cykling som en integreret del af vores transportsystem. Det kræver imidlertid en kollektiv indsats fra både politikere, virksomheder og borgere.

Politikerne bør investere i bedre cykelinfrastruktur og lovgivning, der fremmer cykling, mens virksomheder kan tilskynde deres ansatte til at tage cyklen til arbejde gennem incitamenter som cykelparkering, omklædningsfaciliteter og andre ordninger der kan fremme cyklisme til og fra arbejdspladsen.

Vi opfordrer alle til at deltage i Cyklistforbundets kampagne "Vi cykler til arbejde" i maj måned og sammen arbejde for at skabe et samfund, hvor cyklen er det naturlige valg til hverdagens transportbehov. Lad os træde i pedalerne og cykle os til en sundere og mere bæredygtig fremtid. {{toplink}}

Forrige artikel Dyrenes Beskyttelse: Der er brug for en radikal revision af europæiske regler om dyretransporter Dyrenes Beskyttelse: Der er brug for en radikal revision af europæiske regler om dyretransporter Næste artikel K-borgmester: Overborgmesterens roadpricing vil gå udover børnefamilier med en presset økonomi K-borgmester: Overborgmesterens roadpricing vil gå udover børnefamilier med en presset økonomi