3F Transport og ITD: Det er hverken godt for klimaet eller vejtrængslen, at lastbiler og varebiler ikke har samme regler

I hele transportsystemet er der en tendens til en stigende omlæsning, hvor man skifter store, energieffektive lastbiler ud med et meget større antal mindre varebiler til at transportere varer. For varebilerne skal ikke leve op til de samme skrappe regler, skriver 3F og ITD.

I takt med at danskerne har taget e-handlen til sig, ser vi flere og flere varebiler, der suser rundt for at levere pakker og dagligvarer til de danske forbrugere. For de efterspørger i stigende grad nemme og bekvemme løsninger, der kan få hverdagen til at hænge bedre sammen.

Men det er ikke kun, når forbrugerne skal have varerne leveret helt til døren, at varebilerne spiller en rolle. I hele transportsystemet er der en tendens til en stigende omlæsning, hvor man skifter store, energieffektive lastbiler ud med et meget større antal mindre varebiler til at transportere varer.

Det gælder selv i den internationale transport, hvor vi ser flere og flere eksempler på varebiler, som kører godstransport på tværs af Europas grænser.

Det er hverken godt for klimaet eller trængslen på vejene, og så påvirker det også trafiksikkerheden negativt.

Alligevel er tendensen klar, og det skyldes, at godskørsel med varebiler ikke er underlagt de samme regler, som godskørsel med lastbiler er. For selvom markedet for varebiler er i fremgang, halter lovgivningen gevaldigt efter, da varebilerne ikke skal leve op til de samme skrappe regler som lastbilerne skal.

Fokus har været på konkurrencevilkår
De sidste mange år har hovedfokus i vejtransportbranchen været på at få sikret ordnede forhold og fair konkurrencevilkår for danske chauffører og vognmænd på det danske og europæiske marked.

Der er sket store fremskridt, som er sikret gennem danske regler vedtaget i Folketinget, og ikke mindst gennem EU’s Vejpakke, som i øjeblikket er i gang med at komme til at virke på de europæiske landeveje.

Med Vejpakken kommer der fra maj 2022 til at gælde en række nye regler for varebiler i international transport, hvilket vil være med til at sikre mere fair konkurrence, hvis der ellers bliver afsat tilstrækkeligt med ressourcer til at føre kontrol med de mange varebiler, der hver dag krydser den danske grænse.

{{toplink}}

Vejpakken indfører imidlertid ikke regler for de varebiler, der kun kører i Danmark. Her har Folketinget vedtaget regler, som trådte i kraft i 2019, og som betyder, at det kræver en tilladelse at køre godskørsel med varebiler i Danmark.

Folketinget indførte imidlertid en stor undtagelse i reglerne, som betyder, at reglerne ikke gælder, så længe virksomheder kører med gods, hvor den enkelte enhed ikke vejer mere end 11 kilo. Her kan man i stedet køre uden en tilladelse og uden overenskomst, ligesom der heller ikke stilles krav til uddannelse til vognmanden og chaufførerne.

11 kilos reglen bør skrottes
Den såkaldte ”11 kilos regel” er svær at forklare, og det har i praksis også vist sig nærmest umuligt for politiet og Færdselsstyrelsen at håndhæve den. Derfor har regeringen også fremsat et lovforslag om, at den skal afskaffes, hvilket vi bakker fuldstændigt op om i 3F Transport og ITD.

Vi mener, at 11 kilos reglen er med til at skævvride transportmarkedet og skubbe på for en øget omlastning fra lastbiler til varebiler, hvilket ikke er hensigtsmæssigt.

Desværre ser regeringen ikke ud til at kunne få opbakning til sit forslag om at afskaffe 11 kilos reglen i Folketinget, og det undrer vi os meget over, da der længe har været bred opbakning i Folketinget til at sikre ordnede forhold og fair konkurrencevilkår på vejtransportmarkedet.

{{toplink}}

Derfor er vores opfordring til Folketinget også klar. Få nu skrottet den 11 kilos regel, så vi kan få sikret fair konkurrence mellem varebiler og lastbiler.

Hvis 11 kilos reglen ikke bliver skrottet, så vil vi i fremtiden blot se, at mange af de problemer, som lastbiltransportbranchen har kæmpet med, vil flytte mere og mere over i varebilerne, og politikerne vil have forsømt chancen for at få løst problemerne ordentligt.

Forrige artikel Klimarådet i replik: Danmark bør ikke satse på biogaslastbiler Klimarådet i replik: Danmark bør ikke satse på biogaslastbiler Næste artikel Kristendemokraterne: PtX-aftale kan ende med grønt ressourcetab Kristendemokraterne: PtX-aftale kan ende med grønt ressourcetab