3F: På vej mod Ryanair-samfund

DEBAT: Uden politiske bud på, hvordan transportbranchen får bedre rammevilkår og skærper indsatsen mod social dumping, ender vi i et ”Ryanair-samfund”, hvor løn og arbejdsvilkår drøner mod bunden, skriver Jan Villadsen, formand for 3F Transport.

Af Jan Villadsen
Formand for 3F Transport

Ryanair er blevet et symbol på de vigtigste politiske udfordringer i dansk transport efter valget.

Og nogle gange skal man bede andre spille ind med udfordringer og nye vinkler. Det har 3F Transport bedt COWI om, og resultaterne er tankevækkende.

Jeg vidste ikke, hvor dyre Ryanairs billetter til fremtiden er, før jeg så COWI’s beregninger. Billetpriserne først: En typisk tur ud i Europa. Ikke et af de kendte slagtilbud til London, Milano eller Malaga for en 50’er – men en gennemsnitlig lav billetpris på 348 kroner.

For 37 kroner mere, altså 385 kroner per flybillet, er fair løn- og arbejdsvilkår med i prisen. Mon ikke rejsefolket har råd til det?

Som samfund har vi ikke råd til at lade være. For regnestykket står ikke alene. COWI har set på, hvordan regningen ser ud, hvis Ryanairs forretningsmodel konkurrerer sig ud i den øvrige transportbranche. Fra bustransport til lagre. Fra godskørsel til havne.

Vi har allerede smagt på udfordringerne. Tusindvis af menige danske sømænd er afløst af billige søfolk helt fra Filippinerne. Vi ser flere parallel-samfund på danske rastepladser, hvor underbetalte chauffører venter på billig kørsel for danske kunder. Derfor er COWI’s analyse uhyggelig relevant.

Billig transport er dyrt betalt
Billig transport er dyrt betalt. Ryanair’s forretningsmodel ender i massiv lønnedgang, hvis den vinder. Over 90.000 kroner om året for hver transportarbejder. En regning på fem milliarder kroner i lønnedgang for vores 52.000 medlemmer i 3F Transport, der vil stå med tre milliarder kroner mindre i købekraft til forbrug. Og, ifølge COWI, dermed negativ vækst på 2.000 færre job i resten af samfundet hos butikspersonale, bagere og bilforhandlere.

Jeg håber, manglende overblik fik Liberal Alliances ordfører, Joachim B. Olsen, til at kalde social dumping ”et andet ord for sund konkurrence”. Men hvad mente Venstres Claus Hjort Frederiksen, da han i 2013 afviste at kalde timelønninger på 40 kroner ”social dumping”?

Der er tid til flere bud på fremtiden før valget. SF, DF og Socialdemokraterne har leveret planer for udbygget indsats mod social dumping i transportbranchen. Socialdemokraterne desuden udspil for hele arbejdsmarkedet.

Det er nye sigtelinjer oven i de indgreb og reformer, der er vedtaget siden 2012. Med skærpet kontrol for 99,6 millioner kroner på vejene. Med højere bøder og skærpede regler for snyd og piratkørsel. Og indspil til ny retning i EU via alliance med 12 andre transportministre.

Ingen klare bud fra V, K og LA
Den linje og den retning er vigtig. Uanset om landets regering er rød, blå eller trefarvet efter valget. Men jeg savner klare bud fra Venstre, De Konservative og Liberal Alliance nu.

Dagen før valget blev udskrevet, vedtog et bredt flertal nye indgreb mod vikarsnyd, kreative ansættelser og løndumping i danske førerhuse. Men Venstre, Konservative og Liberal Alliance stemte imod, da S, SF, Radikale, Enhedslisten og DF sagde ja til fair transport. Og nok har statsministerkandidat Lars Løkke Rasmussen (V) forklaret på tv, at Venstre er imod ”ulovlig social dumping”. Men hvad betyder det?

Retning og konkrete bud er vigtige for hele transportbranchen. Det er politikere og regeringer, der har ansvaret for regler, rammevilkår og indsats mod social dumping – og for om tovlig konkurrence skal være lovlig konkurrence.

Vi får ikke en attraktiv fremtid for transportbranchen, hvis vi ikke kan trække unge og nye folk til. Det kan vi ikke, hvis løn og arbejdsvilkår får lov at drøne mod bunden. Vi får ikke skabt et bedre image til transportbranchen, hvis virksomheder som Ryanair vrider love, regler og arbejdsvilkår nedad uden kontrol og rammer. Vi får ikke koblet transport og miljø bæredygtigt sammen, hvis regningerne for forurening og slid på veje og ansatte sendes videre til fremtiden eller køen for arbejdsløse på landets jobcentre.

Tiltrækning, image og social dumping skal løses sammen. Med stærke reformer for Fair Transport.

Forrige artikel Bio-alliance: EU's energiudspil mangler klare mål Bio-alliance: EU's energiudspil mangler klare mål Næste artikel Råd: Tung transport på dagsordenen Råd: Tung transport på dagsordenen