3F: Klog infrastruktur uden dumme køer

TRANSPORTDEBATTEN: Intelligent kilometerbetaling kan bidrage med 4 milliarder kroner om året til samfundet. Forslaget er hverken blåt eller rødt, men sund fornuft, skriver Jan Villadsen, formand for 3F's Transportgruppe.

Af Jan Villadsen
Formand for 3F's Transportgruppe

Bro over Kattegat, tunnel under Københavns havn, gode veje i Midt- og Vestjylland, plads til trafik ved landets store byer....

Ønskesedlen er lang som de køer, der spilder vores tid og penge i flaskehalse og myldretidernes knudepunkter.

Derfor er ønskerne kloge og nødvendige, selv om de giver politikere i rød og blå blok grå hår. Som da SRSF-regeringen aflivede betaling for kørsel i København og VK-regeringens planlagte vejafgift for lastbiler.

Problemerne forsvandt ikke, da politikerne gav op. Trængslen vokser.

Sammen med tab af produktivitet for milliarder, når danskerne sidder i kø i arbejdstiden. Kø-kørsel omkring Storkøbenhavn koster 1,5 milliarder kroner om året - for tung transport alene.

Spørg selv COWI, der har regnet på tallene.

Oven i kommer personbiler og trafik i resten af landet. I hovedstadsområdet sidder danskerne i kø for 8,5 milliarder kroner om året.

Overvej forslag fra 3F og KRAKA
Regningerne for tidstyveriet vokser, og pengene kan bruges bedre: Til ny infrastruktur, der mindsker problemerne retfærdigt uden skæve betalingsmure om hovedstaden og nye skatter, der fylder huller i statskassen.

Derfor bør politikerne se på filosofien bag de forslag, 3F's Transportgruppe og Tænketanken KRAKA står bag: Man skal betale, når man kører. Ikke fordi man vil køre.

Vi foreslog i 2012, at registreringsafgiften afskaffes. Til fordel for intelligent kilometer-betaling for personbiler og lastbiler.

Det er udgiftsneutralt og øger produktiviteten, når der spares tid i takt med, at køerne svinder. Samtidig giver det klare og præcise bud på, hvordan ny, moderne optimeret infrastruktur kan prioriteres bedst og hurtigst.

Vi har ikke opfundet en ny skat.

Det er en omlægning til intelligente afgifter, der opkræves via GPS: Billigst i Vestjylland og på tidspunkter uden meget trafik.

Dyrest i myldretiden, og hvor trængsel har taget magten.

Provenu på 4 mia.
KRAKA har regnet ud, at overgang til intelligent kilometerbetaling kan bidrage med 4 milliarder om året til samfundsøkonomien. Forslaget er hverken blåt, rødt eller trefarvet.

Det er sund fornuft, solidarisk og markedsstyret - når trafikmængden bestemmer, hvor behovene for nye investeringer først skal kommes i møde. Og hvor og hvornår man kan køre uden at afgifterne rammer.

Det er et politisk valg - eller fravalg - om der i en periode skal lidt flere penge ind i indtægter, end de nuværende afgifter bidrager med.

Men de fleste er vist enige om, at kloge planer mod dumme køer haster.

Og 3F's og KRAKA's analyser fra 2012 ligner de forslag Trængselskommissionen og Produktivitetskommissionen nåede frem til i 2013.

Frygten for nye skatteskruer er forståelig, men jeg er overbevist om, at ligningerne går op, hvis man lader systemer og selve infrastruturen bygge via offentligt private-partnerskaber - og fornuftigt bruger af danskernes pensionskroner til gengæld for gradvis afbetaling.

Soleklare fordele
Frygten for nye offentlige bommerter som rejsekortet er forståelig, men intelligent kilometerbetaling fungerer for lastbiler i Slovakiet, Ungarn, Frankrig og Tyskland.

Starter man med lastbiler, kan man udvide til resten af bilparken, hvis det virker som forventet.

2014 bør blive året, hvor politikerne følger op med handling, mod og principbeslutninger.

Forslagene og løsningerne findes, og intelligent kilometerbetaling kan blive lige så naturligt som brobizz-bip ved Storebælt.

Fordelene er åbenlyse: Biler til priser, der er tyske, kø-løs trafik på vilkår, der er jyske.

Og dansk sammenhæng mellem investeringer i - og brug af - vores infrastruktur.

Forrige artikel Registreringsafgiften kan reducere CO2-udslip Registreringsafgiften kan reducere CO2-udslip Næste artikel Borgmester: Udvidelse af motorvej E45 er påkrævet Borgmester: Udvidelse af motorvej E45 er påkrævet