Ingen nyhed, at togene skal opgraderes i Italien

IC4-SAMRÅD: Det er ingen nyhed, at togene skal opgraderes til sammenkobling i Italien, siger Barfoed. Enhedslisten efterspørger mere fyldestgørende info fra ministeren og DSB fremover

Det er næppe sidste samråd om IC4-togene, som transportminister Lars Barfoed (K) torsdag deltog i. Men det er ganske sikkert folketingsårets sidste. Enhedslistens trafikordfører, Per Clausen, havde kaldt ministeren i samråd omkring det faktum, at de 14 IC4-tog nu skal retur til Italien for at blive opgraderet til sammenkoblet kørsel.

Det mener Per Clausen ikke, at trafikudvalget er blevet orienteret om.

"Baggrunden for spørgsmålet er ordet fyldestgørende, det handler ikke om fejlinformation. Den information, der bliver videregivet fra DSB bærer præg af at man upræcist forsøger at give indtryk af, at det hele ser bedre ud, end det gør," sagde Per Clausen.

DSB har orienteret korrekt
Han henviste til, at DSB angående opgraderingen i Italien siger, at "det har alle vidst hele tiden", uden det dog nødvendigvis er rigtigt opfattet. Per Clausen mente, ministeren burde have interesse i at fortælle politikerne, hvor togene skal repareres.

Lars Barfoed gav udtryk for, at der alle årene er blevet informeret grundigt om IC4-sagen. Og ikke mindst, at DSB's orientering til folketingets trafikudvalg i maj indeholdt, at AnsaldoBreda skal levere 82 togsæt godkendt til sammenkobling - foruden det ene, der allerede er godkendt til sammenkørsel og står i Danmark. Det indebærer, at de 13 togsæt, der står i Danmark, skal fragtes til Italien og klargøres til sammenkobling.

Dette fremgår også af et svar på et paragraf 20-spørgsmål, der er identisk med samrådsspørgsmålet ( se faktaboks ). Lars Barfoed mener ikke, det kan komme som en overraskelse, at togene skal retur til Italien for at opgraderes til sammenkobling.

"Jeg mener, det fremgår ret tydeligt af svaret, at DSB først skal færdiggøre IC4-togene, når de er leveret fra AnsaldoBreda i den konfiguration, der er defineret i forliget mellem DSB og AnsaldoBreda, hvilket vil sige, at de skal kunne sammenkobles," citerede Lars Barfoed fra sit svar.

Han slog fast, at hvor denne opgradering sker og hvordan udelukkende er AnsaldoBredas ansvar.

Barfoed: Naturligvis informere fyldestgørende
"Jeg vil naturligvis sørge for, der bliver informeret både fyldestgørende og korrekt om den her sag, og det indebærer selvfølgelig også, når det går dårligt, så vi i fællesskab kan ærgre os over det, ligesom vi kan glæde os over, når det går godt," sagde ministeren.

Han slog afslutningsvis fast, at IC4-togene gradvist vil blive kørt til Italien, så de ikke mangler i Danmark efterhånden som togene bliver mere indsat i landsdelstrafikken. Ligeledes vil software-problemerne stadig blive løst i Danmark, sådan som DSB gav udtryk for i maj.

Forrige artikel Danske Havne glæder sig over isbryder-aftale Næste artikel Politikerne gør status over et travlt transport-år Politikerne gør status over et travlt transport-år