NOAH: Togfonden DK kan fjerne trængslen og spare energi

TRANSPORTDEBATTEN: Togfonden DK er god for både passagerer og miljøet, skriver trafikmedarbejder i NOAH Ivan Lund Pedersen. Men det kræver en bæredygtig og sammenhængende transportpolitik, hvis Togfonden DK skal blive en succes.

Ivan Lund Pedersen

Trafikmedarbejder i NOAH

 

Det er dejligt at se, at en stribe borgmestre og andre har udtrykt tilfredshed med planerne om en massiv forbedring af den kollektive trafik gennem Togfonden DK. Når elektrificering, baneforbedringer og signalprogrammet kombineres med bedre togbetjening på lokalbanerne og bedre busbetjening, så kan det få folk til at lade bilerne stå. Samtidig kan de nuværende passagerer få markante forbedringer.

 

Togfonden DK kan mindske biltrafikken 

Perspektiverne ved at folk i højere grad lader bilen stå, eksempelvis i pendlertrafikken, er yderst lovende.

 

Hvis man får folk til at sætte sig i sæderne i et dobbeltdækkertog med otte vogne, kan et sådant tog med 968 siddepladser erstatte 880 pendlerbiler med normalbelægning på 1,1 person per bil.

 

På en stopfyldt firesporet motorvej med serviceniveau E og F kan der være et sted mellem 3265 og 3840 biler i timen i hver retning. Ved et serviceniveau på C kan der kun være 1729 – 2688 biler per retning i timen. Se http://www.trafikbogen.dk/Motorvejbustogomregner.doc.

 

Fire af de nævnte pendlertog kunne skaffe kapacitet svarende til 3520 typiske pendlerbiler. Der kunne komme masser af luft mellem bilerne på motorvejene, hvor de korte perioder med pres stort set alene består af pendlerbiler.

Samtidig vil erhvervstrafikken, som kun udgør en lille procentdel af kørslen, få ideelle vilkår, hvis bilpendleriet blev reduceret ved større brug af de arealbesparende og miljøvenlige kollektive transportmidler.

 

Elektrificering mindsker CO2-udslippet 

Ved elektrisk togdrift baseret på vindenergi kunne togene klare transportopgaver uden CO2-udslip. For hver biltur, der erstattes af CO2-neutral togtrafik, er al CO2-udslip fra de erstattede biler sparet. Den reneste energi er som bekendt den, man ikke bruger.

 

”Tak, fordi du lod bilen stå, så er den energi sparet”.

 

Denne tekst kunne læses på hængeskilte i busser og tog under energiforsyningskrisen i 1973. Hver gang en person fravælger bilen, er al den ellers forbrugte energi sparet, så længe der er ledig kapacitet i den kollektive trafik, eller den kollektive trafik er drevet af vedvarende energi.

 

Der er naturligvis et stykke vej, inden vi når denne situation, men allerede nu er togtrafik med eksempelvis IC3-tog yderst energieffektive. Et IC3-togsæt med omkring 140 siddepladser kører bruger kun omkring 1 liter brændstof per kilometer.

 

Togfonden DK kan kun gå for langsomt 

At få gennemført hele pakken af forbedringer af den kollektive trafik kan derfor kun gå for langsomt.

 

Den miljømæssige effekt afhænger af, hvordan resten af transportpolitikken udformes. For hvis man samtidig også udbygger vejsystemerne og fortsat gør det billigere at have bil, opnår man ikke den nødvendige omstilling til mere bæredygtige transportformer.

 

Vejdirektoratets fremskrivninger er manipulerende

I Vejdirektoratet planlægger man stadig ud fra en tese om, at der for enhver pris kontant skal være plads til flere og næsten tomme biler.

Se eksempelvis dette citat fra en ny analyse fra Vejdirektoratet omkring udbygning af Ring 4:

 

”Fremskrivningerne forudsætter således fri kapacitet. Det skal bemærkes, at der i fremskrivningerne ikke er taget højde for, at kritisk trængsel på en strækning vil bevirke, at trafikanterne begynder at finde alternative ruter eller helt undlader at

foretage turen. Fremskrivningerne til 2030 forudsætter således fri kapacitet.”

 

At bilister eventuelt kunne transporteres med kollektive transportmidler, er end ikke nævnt. Det er bemærkelsesværdigt, at Vejdirektoratet både beregner forsinkelser ud fra et tårnhøjt serviceniveau, hvor man er den eneste bil på eksisterende vej, og derefter beregner behovet for vejudvidelser ud fra, at der tilsvarende til enhver tid er ubegrænset kapacitet på en ny, større vej. Dette tilmed med ringere og ringere belægning i bilerne.

 

Jeg har ikke kendskab til andre samfundsområder med fremskrivninger baseret på ubegrænset serviceniveau og ringe kapacitetsudnyttelse. Det gælder som bekendt hverken for skoler, universiteter, andre læreanstalter, den kollektive trafik, hospitaler eller hjemmehjælp.

 

Det er den slags fremskrivninger af vejtrafikken, som politikere får præsenteret som videnskab. Det er ren manipulation og også i strid med målsætningen fra et bredt flertal i Folketinget om, at størstedelen af den fremtidige vækst i trafikken skal ske i den kollektive trafik og cykeltrafikken.

 

Jeg vil afslutte med denne tankevækkende bredside skrevet af Claes Kastholm Hansen i ”Groft sagt” i Berlingske Tidende for år tilbage.

 

”Det har i nogen grad været overset, at den stærkeste revolutionære kraft i Danmark gennem den sidste menneskealder ikke har været diverse venstrefløjssekter med underlige bogstavkombinationer, men Vejdirektoratet. Dette offentlige organ har med jublende tilslutning fra Venstre, Socialdemokraterne og de Konservative forvandlet det danske landskab til ukendelighed og har med sammenbidt effektivitet foranlediget folkeflytninger, som vi skal til det hedengangne Sovjetunionen eller Ceausescus Rumænien for at finde magen til."

Forrige artikel V: Behov for ny ringbane i Jylland V: Behov for ny ringbane i Jylland Næste artikel Trafik Forum: Effektiv lokaltrafik er afgørende Trafik Forum: Effektiv lokaltrafik er afgørende