Vi behøver en ny diabetes-handlingsplan

DEBAT: Der er brug for en ny diabetes-handlingsplan, der forholder sig til den moderne virkelighed, skriver adm. direktør i Diabetesforeningen, Henrik Nedergaard.

Af Henrik Nedergaard
Adm. direktør i Diabetesforeningen

Når vi i dag går i banken for at veksle valuta til ferien under sydeuropæiske himmelstrøg, bliver vi ikke overrasket over, at lire og pesetas ikke længere figurerer på listerne med vekselkurser. Siden 1999 har de gamle valutaer været afløst af den fælleseuropæiske møntfod, euro. Det er ikke mærkeligt, men et udtryk for, at virkeligheden flytter sig.

Forældet handlingsplan
Det samme kan man desværre ikke sige om den gældende handlingsplan for diabetes. Handlingsplanen var, da den udkom i 2003, et stort skridt fremad og samlede mange gode tanker om diabetesbehandling og satte spot på ansvarsområder og ny forskning. Men det er ti år siden i dag, og siden har virkeligheden flyttet sig rundt om den gældende handlingsplan.

For eksempel er antallet af diabetespatienter i Danmark noget nær fordoblet til i dag knap 300.000. Men lige så vigtigt er det, at ansvaret for de danske diabetikere også har flyttet sig. I 2007 blev de hidtidige 275 kommuner og 14 amter afløst af 98 kommuner og fem regioner, og ikke mindst kommunerne fik et markant udvidet medansvar for sundhedspolitikken i Danmark - især for kronisk syge som diabetespatienter.

Derfor er det også slående, at den danske handlingsplan for diabetes refererer til forskning på f.eks. forebyggelsesområdet helt tilbage fra 1994. Har virkeligheden ikke ændret sig siden? Og kunne kommuner og regioner ikke værre bedre tjent med en opdateret handlingsplan, der tog hensyn til den nyeste forskning og i langt højere grad skrev patientens rolle tydeligt ind i handlingsplanen?

Diabetesforeningen mener ja.

På tide med ny handlingsplan
En ny handlingsplan, der forholder sig til den moderne virkelighed, er helt nødvendig og kan være den køreplan for en optimal diabetesbehandling og -forebyggelse, som bringer de nyeste forskningsresultater ud til gavn for de flere og flere danske diabetespatienter.

Ti år er lang tid på et af de vigtigste sundhedsområder i Danmark, og derfor skal handlingsplanen opdateres til at blive det slagkraftige redskab, som myndighederne kan bruge til at sikre diabetikere den optimale behandling, omsorg og forebyggelse.

Lad os derfor indlede seriøse politiske drøftelser om at realisere en ny handlingsplan for diabetes i Danmark: En handlingsplan, som samler den nyeste viden om både behandling og forebyggelse, en handlingsplan, der er fulgt med virkeligheden og forholder sig til de 98 kommuner og fem regioner og ikke mindst en handlingsplan, som er så stærkt sagligt og fagligt funderet, at den kan danne skole hos vore europæiske kolleger i EU, hvor desværre kun halvdelen i dag overhovedet har en handlingsplan.

Heldigvis er der flere centre, som i dag systematisk indsamler viden om diabetes. Ud over Diabetesforeningen er det bl.a. DD2 og Dansk Diabetes Akademi, som bidrager til at stykke puslespillet sammen om diabetes - et puslespil, som i dag tæller 1.000 brikker mod de 100, som indgik, da handlingsplanen blev udarbejdet i 2002.

Lad os sammen få samlet brikkerne til en ny, moderne diabeteshandlingsplan.

Forrige artikel Afregningssystemet i sundhedsvæsenet er perverteret Afregningssystemet i sundhedsvæsenet er perverteret Næste artikel Prioritering kræver faglig tyngde og uafhængighed Prioritering kræver faglig tyngde og uafhængighed
Bliver kommunerne mast i de 17 sundhedsråd?

Bliver kommunerne mast i de 17 sundhedsråd?

En kommissionformand, en KL-direktør og en lægeformand vurderer regeringens forslag til en sundhedsreform. Bliver de kommunale medlemmer af de nye sundhedsråd mast af regionerne? Og er flytningen af to store kommunale sundhedsopgaver et af de dårligste tiltag i reformforslaget? Lyt til ret forskellige svar i denne udgave af Politisk Stuegang.