Prioritering kræver faglig tyngde og uafhængighed

DEBAT: Vi kan hente inspiration i Norge, der med succes har etableret et videncenter og et prioriteringsråd, lyder det fra Lægevidenskabelige Selskaber.

Af videnskabslægerne
Lægevidenskabelige Selskaber, LVS

Regeringen overvejer for øjeblikket ifølge medierne forskellige modeller for etablering af et prioriteringsinstitut for sundhedsvæsenet. Det er opfattelsen hos LVS, Organisationen af Lægevidenskabelige Selskaber, at et institut på en positiv måde kan bidrage til løsningen af prioriteringsopgaven.

Fokus på faglig tyngde og uafhængighed
Men det forudsætter, at det bliver etableret med en betydelig faglig tyngde, at det har en uafhængig status, og at arbejdet er bundet tæt sammen med processen omkring udvikling af nationale kliniske retningslinjer, NKR. Det vil desuden være en styrke, hvis instituttet suppleres med et demokratisk sammensat prioriteringsråd.

Det afgørende er, at vi i Danmark får etableret et system, der har tilstrækkelig faglig tyngde og styrke til at løse den prioriteringsopgave, der bliver stadig mere påtrængende, så længe sundhedsvæsenet skal arbejde med meget lav vækst i ressourcerne. Vi oplever, at der i stigende omfang igangsættes nye behandlinger på et ringe eller udokumenteret grundlag på bekostning af besparelser på veldokumenterede behandlinger.
Hvis vi ikke aktivt forholder os til og foretager prioritering, vil denne udvikling fortsætte. Vi er op imod stærke interesser fra patientgrupper og fra industrien, der naturligt presser på for at få taget de nyeste og ofte meget dyre behandlinger i brug.

Skal prioriteringsopgaven løses seriøst, kræver det rådgivning fra en institution, der har størst mulig uafhængighed af de stærke interesser på sundhedsområdet og selvstændigt kan rådgive politikerne. Det kræver desuden adgang til den bedst mulige (læge)faglige viden, hvis prioriteringen skal finde sted på et oplyst grundlag. Denne viden findes kun i de lægefaglige miljøer og er i stort omfang formuleret i kliniske retningslinjer for behandling af specifikke sygdomme. Det har for nylig fået en national organisering i form af Det nationale råd for kliniske retningslinjer, der er gået i gang med systematisk udarbejdelse af NKR. Det er en stor styrke, at prioriteringsarbejdet og arbejdet med NKR kobles sammen, og man kunne forestille sig, at færdigt udarbejdede NKR blev sendt til prioriteringsrådet med henblik på kvalificering.

Inspiration fra Norge
LVS har tidligere peget på de norske erfaringer, hvor et prioriteringsråd træffer beslutninger på basis af en solid faglig dokumentation fra et videncenter med en uafhængig status. Det norske prioriteringsråd har en rådgivende funktion, men en sammensætning og en styrke, der betyder, at det indtil videre ikke er blevet underkendt. Det er demokratisk sammensat med alle væsentlige interesser på sundhedsområdet, inklusive patientforeningerne. Derved minder det meget om det råd, vi i Danmark har etableret til udviklingen af nationale kliniske retningslinjer.

Forrige artikel Drop provinsialismen, styrk kvaliteten Drop provinsialismen, styrk kvaliteten Næste artikel Specialistrådgivning er vejen tilbage til arbejdsmarkedet Specialistrådgivning er vejen tilbage til arbejdsmarkedet
Bliver kommunerne mast i de 17 sundhedsråd?

Bliver kommunerne mast i de 17 sundhedsråd?

En kommissionformand, en KL-direktør og en lægeformand vurderer regeringens forslag til en sundhedsreform. Bliver de kommunale medlemmer af de nye sundhedsråd mast af regionerne? Og er flytningen af to store kommunale sundhedsopgaver et af de dårligste tiltag i reformforslaget? Lyt til ret forskellige svar i denne udgave af Politisk Stuegang.