Misvisende indlæg om stamcellebank

DEBAT: Direktøren i Danmarks eneste private navlesnors-blodbank går i dette indlæg kraftigt i rette med Rigshospitalet, der ønsker en offentlig af slagsen.

Af Lisbeth Juhl Christensen
Adm. dir. i Biobank Danmark A/S

Altinget bragte onsdag debatindlægget "Danmark nasser blod fra nabolande" om behovet for en dansk navlesnorsstamcellebank skrevet af dr. med. Morten Bagge Hansen fra Rigshospitalet. Indlægget forholder sig bl.a. kritisk til Biobank Danmarks forslag om offentligt-privat samarbejde vedr. etableringen af en sådan bank.

Vi må indhente det forsømte
Bortset fra at man næppe kan kalde 25.000 euro, som Danmark betaler pr. navlesnorsportion købt i udlandet, for "nasseri", er jeg enig i, at Danmark skal have en navlesnorsstamcellebank. Vi er et af de eneste i EU, der ikke har en sådan, og det er på tide, at vi indhenter det forsømte til gavn for forskningen og de patienter, der har behov for navlesnorsstamceller til brug for behandling.

Morten Bagge Hansen mener, at en offentlig navlesnorsstamcellebank vil ligge bedst på hans egen arbejdsplads, dvs. Rigshospitalet, der to gange har ansøgt om bevilling på 31 millioner til etablering og opsamling af 3.500 prøver. Men er det bedst for Danmark? Er det mest rentabelt? Og endelig - hvorfor betale for noget, der allerede findes?

Fordele ved samarbejde med private
Der er fordele ved at samarbejde med eksisterende private stamcellebanker. Disse fordele nyder fx Tysklands, Østrigs og Englands offentlige navlesnorsstamcellebanker godt af.

På økonomisiden viser en opgørelse fra Eurocord, Sammenslutningen af Offentlige Navlesnorsstamcellebanker i EU, at offentlige stamcellebanker, som samarbejder med private, har en langt bedre rentabilitet end navlesnorsstamcellebanker i rent offentligt regi.

Ved et offentligt-privat samarbejde kan Danmark endvidere komme i gang omgående med at opsamle navlesnorsstamceller til offentlig brug, og bankdriften kan gøres rentabel pga. sparede omkostninger til vedligehold af udstyr, personale mv. Det bør vække interesse. Ikke mindst i disse tider.

Private kan behandle og opbevare stamceller for det offentlige
Morten Bagge Hansen indvender, at det er uetisk at tjene penge på navlesnorsstamceller, og at det ville betyde, at de fødende skulle tage stilling til "det, der står med småt i en kontrakt med et privat firma". Det er helt forkert.

Faktum er, at de fødende ikke kontraherer med et privat firma, men med det offentlige. Den private virksomhed - fx BioBank Danmark, der har 10 års erfaring og over 8.000 navlesnorsstamcelleprøver opbevaret - ville alene skulle stå for behandlingen og opbevaringen af stamcellerne på vegne af det offentlige.

Derudover kan man samarbejde om opsamlingerne, så det ønskede antal prøver kan opsamles hurtigere, fordi man kan opsamle over hele landet - døgnet rundt. Dermed kan "banken" hurtigt opsamle nok stamcelleprøver til, at der er reel chance for at kunne tilbyde matchende stamcelleportioner til patienterne. Udenlandske erfaringer med rendyrkede offentlige navlesnorsstamcellebanker viser nemlig, at det i nogle tilfælde kun er 20% af dem, der gerne vil donere navlesnorsstamceller, reelt gør det, fordi de føder uden for "åbningstiderne".

Jo flere stamcelleprøver, Danmark opsamler, jo større chance for, at det snart bliver Danmarks tur til at sælge navlesnorsstamcelleportioner til udlandet til 25.000 euro pr. portion.

Tiden er inde til at tænke konstruktivt. Lad os sammen lade fornuften råde og finde frem til den løsning, der er bedst for Danmark.

Forrige artikel Danmark nasser blod fra nabolande Danmark nasser blod fra nabolande Næste artikel Besk, barsk og udokumenteret
Bliver kommunerne mast i de 17 sundhedsråd?

Bliver kommunerne mast i de 17 sundhedsråd?

En kommissionformand, en KL-direktør og en lægeformand vurderer regeringens forslag til en sundhedsreform. Bliver de kommunale medlemmer af de nye sundhedsråd mast af regionerne? Og er flytningen af to store kommunale sundhedsopgaver et af de dårligste tiltag i reformforslaget? Lyt til ret forskellige svar i denne udgave af Politisk Stuegang.