Fødevarekurven vender postitivt

DEBAT: Løsningen på sundhedsproblemerne er ikke regulering og afgifter, skriver Salima Benali, DI Fødevarer.

Af Salima Benali
Konsulent i DI Fødevarer

Vi er for fede, vi dør tidligere end mange af vores venner i resten af den vestlige verden, og de sidste år vi lever skranter vores helbred alvorligt. Den udvikling skal vendes.

En ny undersøgelse fra CBS, "Børns opvækst med medier og forbrug", viser, at kurven for fødevareforbrug hos børn og unge er ved at vende. F.eks. bliver frugt og grønt en mere fast ingrediens i den daglige kost. Der er en positiv udvikling i kostvaner og præferencer. Vi ser tendenser til en større kostbevidsthed og sundere livsstil hos børn og unge.

Nej til regulering og afgifter
De positive tendenser er ikke ensbetydende med, at der ikke skal være fokus på udfordringen med fedme og forebyggelse. Der skal stadig sættes ind der, hvor det halter. Der skal sikres bedre og let tilgængelig information om sund livsstil. Der er behov for en bred indsats baseret på at motivere danskernes personlige ansvar via oplysning, involvering og tilgængelighed. Der er behov for et samarbejde mellem de aktører, der kan være med til at udvikle folkesundheden.

Løsningen er ikke regulering og afgifter. Men dialog og samarbejde i partnerskaber om frivillige initiativer. Frivillige initiativer er involverende og langt mere motiverende for branchen at arbejde målrettet med end flere afgifter, der alene begrænser vækstmulighederne. Vi har f.eks. gode erfaringer med Kodeks for fødevarereklamer til børn og Fuldkorns-partnerskabet.

Proaktiv forebyggelsesindsats
Men der skal også tænkes i nye baner. Vi mener, der skal satses på udvikling af nye produkter, teknologier og services, der kan sætte en stopper for udviklingen af deller hos danskerne, og vi skal tage nye medier i brug for at gøre det nemt for alle målgrupper at vælge sundt. F.eks. nye og innovative mobilteknologier, der kan nå mange mennesker på meget kort tid.

Sundhedsfremmende fødevarer og kosttilskud bør også være en del af en enhver diskussion om forebyggelse og sundhed. På denne måde kommer vi væk fra begrænsningerne og frem til mulighederne for involvering af børn og unge. Samtidig kobler vi forebyggelse med muligheden for vækst for danske virksomheder.

Der skal tages ansvar hos alle aktører, der kan gøre en forskel. På denne måde bliver forebyggelsesindsatsen proaktiv snarere end reaktiv og vil samtidig være et vigtigt led for vækst i fødevarebranchen. Derfor imødeser konkrete initiativer, der gør det nemt for alle aktører i kæden fra myndigheder til producenter, lærer, børn og forældre, at arbejde med kost og livsstil.

Forrige artikel National Handlingsplan nu – vi kan ikke være andet bekendt Næste artikel Ros til V-forslag om lettere receptudskrivning
Bliver kommunerne mast i de 17 sundhedsråd?

Bliver kommunerne mast i de 17 sundhedsråd?

En kommissionformand, en KL-direktør og en lægeformand vurderer regeringens forslag til en sundhedsreform. Bliver de kommunale medlemmer af de nye sundhedsråd mast af regionerne? Og er flytningen af to store kommunale sundhedsopgaver et af de dårligste tiltag i reformforslaget? Lyt til ret forskellige svar i denne udgave af Politisk Stuegang.